حمله به روژآوا، تهاجمی علیه سیستم مدرنیته دمکراتیک

حمله به روژآوا، تهاجمی علیه سیستم مدرنیته دمکراتیک
26.10.2019

آمد شاهو: مقاومت خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان می‌تواند متضمن سیستم مدرنیته دموکراتیک باشد و پرچم مقاومت را در این برهه حساس تاریخی به اهتزاز درآورد.

عضو مجلس پژاک، آمد شاهو در ابتدای سخنانش با اشاره به آخرین وضعیت روژآوای کوردستان به ویژه جنگ جهانی سوم گفت: بحران در منطقه روز به روز عمیق‌تر می‌شود و هم‌پیمانی‌های جدیدی بر اساس منافع درازمدت برقرار می‌گردد، در کنار تمامی بحران‌ها و جنگ‌ها، مقاومت خلق‌ها همچنان ادامه دارد. مقاومت روژآوای کوردستان در برابر اشغالگری و تجاوز رژیم ترکیه، در واقع تداوم همان فرهنگ مقاومت کوردها است. حملات ناجوانمردانه در روز نهم اکتبر به مناطق کردنشین در اصل پیامی به ملتها و مردمان آزادی‌خواه در منطقه و غارت دستاوردهای آنان است. در پس این جنگ نابرابر علاوه بر ترکیه، قدرتهای دیگری نیز حضور دارند بالاخص برخی از دول اروپایی در کنار آمریکا، روسیه و دولت-ملت‌های منطقه. هدف انتخاب چنین روزی برای هجوم به روژآوا، نسل‌کشی و پاکسازی نژادی و قومی کوردها است. سلطه‌ی سیاسی قدرت‌های هژمونیک یکی از اهداف اصلی حملات به روژآوا محسوب می‌گردد. این قدرت‌ها در راستای چنین اهدافی درصدد برای قربانی نمودن کوردها هستند. به موازات حملات وحشیانه ارتش اشغالگر ترکیه به مواضع کوردها، حمایت‌ها در سطح جهان نسبت به جنایات رژیم ترکیه افزایش یافته است. کوردها در برابر چنین سیاستهای خصمانه و خشونت‌آمیزی همواره و به طور خستگی‌ناپذیر در حال مقاومت هستند.

آمد شاهو در ادامه صحبت‌هایش گفت: امروز حمله به روژآوای کوردستان در ادامه سیاست‌های دولت‌های هژمون‌گرا است از سویی طرف مقابل را تشویق به حمله به دستاورد‌های کوردها در روژآوا نموده و از سوی دیگر خود نقش میانجی را برعهده می‌گیرند. واقعیت امروز در روژآوای کوردستان تداعی کننده روزگار رومیان باستان است که در آرنا، گلادیاتورها را جلوی شیرها انداخته و شاهان، شاهزادگان و بزرگان رومی با لذت به تماشای آنها می‌پرداختند. جنگی جهانی امروز در منطقه نیز دقیقا این‌گونه است که کوردها و رژیم اشغالگر ترکیه و مزدوران حامی آنها را به جان همدیگر انداخته‌ و از دور نظاره‌گر این جنگ هستند. رهبر آپو در مانیفست تمدن دموکراتیک، بخش پنجم به ویژه در این مورد سخن گفته و می‌گوید: کوردها خلق در چنگال نسل‌کشی هستند و امروز هم کوردهای روژآوای کوردستان در این چنگال گرفتار آمده و نیروهای اشغالگر در تلاش برای نابودی کامل و غصب دستاوردهای آنان است.

آمد شاهو در ادامه تصریح نمود: حمله به دستاوردها در روژآوای کوردستان در واقع تهاجمی علیه سیستم مدرنیته دموکراتیک است که در روژآوای کوردستان اجرایی گشته و همه ملت‌های شمال و شمال‌شرقی سوریه بدون هیچ چشمداشتی به طور مسالمت‌آمیز در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند، به همین منظور با تاسیس کومون‌ و شهرداری‌ها و سایر موسسات توانسته‌اند به بهترین نحو مدیریت خویش را بر عهده گیرند. مدل مدرنیته دموکراتیک آلترناتیو مدل مدرنیته سرمایه‌داری است. یکی دیگر از اهداف قدرت‌های جهانی ایجاد مانع در برابر استقرار دمکراسی است و به هر بهانه‌ای در تلاش برای تداوم آتش جنگ در منطقه هستند. ترکیه با اجرایی نمودن عملیات به اصطلاح “چشمه صلح” در واقع به سرچشمه نابودی خلق کورد و ملت‌های شمال و شمال‌شرقی سوریه مبدل شده و از این چشمه به جای صلح، بوی ترور و تروریسم می‌آید و رژیم ترکیه در کنار گروهک‌های تروریستی همچون النصره، داعش در صدد هراس‌افکنی و کشتار مردم است.

عضو مجلس پژاک افزود: امروز آمریکایی‌ها علم‌دار سرمایه‌داری بین‌المللی هستند که جز نابودی، وحشت و کشتار محصولی نداشته؛ در واقع عمق فجایع در منطقه نمود عینی ذات مدرنیته سرمایه‌داری است. دلیل حضور آمریکایی‌ها در منطقه به دلیل منفعت و برقراری هژمونی خود بوده و تفاسیری مبنی بر پشت نمودن به کوردها، تفسیر نادرستی است. باید به این مسئله هم اشاره نمود که مشارکت طرفین در برخی از مسائل و منافع کوتاه‌مدت به معنای همکاری‌های استراتژیک بلند‌مدت نیست. ما هم‌اکنون در کانون جنگ جهانی سوم قرار داریم و همه طرفین این جنگ بر سر کسب منافع بیشتر در عرصه جنگ قرار دارند. بنابراین می‌باید کوردها بدون هیچ چشمداشتی از قدرت‌های جهانی و با برگزاری کنگره ملی، خود درپی حل مسائل خود باشد.

آمد شاهو در انتهای سخنانش گفت: پژاک همواره حامی انقلاب روژآوا بوده و دستاوردهای آن در واقع دستاوردهای مردمان شرق کوردستان است. پشتیبانی مردم شرق کوردستان و برخی از شهرهای ایران، اثباتی بر این واقعیت است که کوردها به این نتیجه رسیده‌اند که سرنوشت آنان به هم گره خورده و معتقدیم که باید حمایت‌ها استمرار یافته و حضور در خیابان‌ها و ادامه راهپیمایی‌ها، موجب تقویت روحیه مبارزان در روژآوا خواهد بود. با سازماندهی کمپین چه در شرق و حتی جنوب کوردستان و تحریم کالاهای ساخت ترکیه می‌توان به توان اقتصادی این رژیم اشغالگر ضربه وارد نمود.

غفلت در چنین لحظات حساس تاریخی، پیامدهای دشواری برای خلق کورد به همراه خواهد داشت بنابراین بایست کوردها مبارزات و تلاش‌های دمکراتیک خود را ادامه دهند. پژاک نیز در این راستا به برگزاری جلسات با سایر احزاب کورد شرق کوردستان برای همیاری هرچه‌تمام‌تر به روژآوای کوردستان تا کسب نتایج موردنظر ادامه خواهد داد زیرا تهدید روژآوای کوردستان هم‌زمان تهدید شرق کوردستان محسوب می‌شود. در انتها تمامی خلق‌های ایران اعم از عرب، فارس و بلوچ و همین‌طور وکلا و حقوقدانان را به حمایت همه‌جانبه از مردم روژآوا فرامی‌خوانیم. تحقیق در مورد جنایات جنگی در روژآوا و ارجاع آنان به دادگاه‌های بین‌المللی یکی از وظایف حقوقدانان و وکلا محسوب می‌گردد. مقاومت خلق کورد در هر چهار بخش کوردستان می‌تواند سیستم مدرنیته دموکراتیک را تضمین و پرچم مقاومت را در این برهه حساس تاریخی به اهتزاز درآورد.

Related posts