الهام احمد: ایران، ترکیه و سوریه با طرح مشترک حمله می‌کنند

الهام احمد: ایران، ترکیه و سوریه با طرح مشترک حمله می‌کنند

الهام احمد رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیك طی گفتگویی با خبرگزاری فرات در مورد جنگ جاری در حسکه صحبت کرد و گفت ایران، ترکیه و سوریه با طرح مشترک حمله می‌کنند.

سه‌شنبه ۲۳ اوت ۲۰۱۶، ساعت ۱۲:۱۲
دیرک – خبرگزاری فرات

الهام احمد رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیك طی گفتگویی با خبرگزاری فرات در مورد جنگ جاری در حسکه صحبت کرد و گفت ایران، ترکیه و سوریه با طرح مشترک حمله می‌کنند.

الهام احمد با اشاره به اینکه این نخستین بار است حکومت سوریه با چنین شدتی حمله می‌کند گفت: “این یک حمله سلطه‌جویانه و اشغالگرانه است که ارادەی مشترک خلق‌های منطقه بدنبال شکل‌گیری طی پنج سال اخیر را هدف قرار می‌دهد. پاسخ ما اینست که هیچ بازگشتی در این راه وجود ندارد و تسلیم نخواهیم شد.”

وی در همین رابطه می‌افزاید: “بر خلاف حملات گذشته این حمله از سوی یک یگان منطقەای نیست بلکه تصمیم حکومت مرکزی سوریه است. این حمله مربوط به روابط جدید میان ایران، ترکیه و سوریه است. با وضعیتی جدید مواجهیم که مشخص نیست تا چه اندازه می‌تواند استراتژیک باشد.”

الهام احمد با اعلام آنکه حکومت سوریه تاکنون با آگاهی به حساسیت‌ کردها و ملاحظاتی که برای آن مطرح بود بجز برخی حملات پراکنده اقدامی دیگر انجام نمی‌داد، می‌گوید: “در موارد گذشته نیز علیرغم پاسخدهی ما به حملات نظامیان سوری اما از هواپیماهای جنگی استفاده نمی‌کردند و مقامات سوریه از نیروهای آسایش به عنوان نیروهای پ.ك.ك نام نمی‌بردند. ولی حالا با دولتی مواجهیم که به زبان ترکیه سخن می‌گوید. دمشق به آنکارا پیام می‌دهد که اگر حامیت کنونی را بپذیرد، آنگاه می‌توان در مورد سرکوب کردها کنار آمد.”

رئیس مشترک مجلس سوریه دمکراتیك به چرخش اخیر ترکیه هم اشاره کرده و می‌گوید: “اردوغان تاکنون اسد را دیکتاتور خطاب می‌کرد و گروههای تروریستی وابسته به خود را علیه آن بکار می‌گرفت. ترکیه اما وقتی دید با این روند متحدانش را از دست داده و نتوانسته جلوی تشکیل فدراسیون دمکراتیك سوریه به رهبری کردها را بگیرد به فکر معامله با اسد افتاد. وقتی که آنکارا از پیش‌شرط خود برای کنارەگیری اسد منصرف شد و قول داد به گروههای مخالف نظام دیگر کمک نکند، بلافاصله حملات در حسکه شروع شد و بینعالی یلدرم نخست وزیر ترکیه گفت دمشق دیگر پی برده که کردها تهدید هستند.”

الهام احمد، ترکیه را طراح سیاسی حمله به حسکه و ایران را نیروی عملیاتی آن خوانده و می‌گوید: “نیروهای ایرانی در حسکه حمله می‌کنند. پیش از این در قامشلو هم نیروهای ایرانی حمله کردند. ایران می‌خواهد در این مناطق گروههای عرب وابسته به خود شکل دهد تا برای پروژەی آن در سوریه کار کنند. آنها از گسترش خودمدیریتی‌ها و شکل‌گیری فدراسیون دمکراتیك شمال سوریه با مشارکت عرب‌های منطقه نگرانند.”

وی در رابطه با نقش سوریه در این میان نیز تأکید می‌کند: “روسیه برای مشخص کردن اوضاع حلب به ترکیه احساس نیاز کرده و در برخی مباحث با هم توافق کردند. سکوت روسیه در برابر هجوم نیروهای سوریه به حسکه را ما به معنای تأئید آن تلقی می‌کنیم. اگر اینطور نیست روسیه باید موضعش را بیان کند. آیا حمله به مهم‌ترین نیروی مبارزه با داعش را روسیه تأئید می‌کند؟ می‌خواهیم مسکو پاسخ دهد.”

Related posts