سخنان زن‌ستیز پیشمرگەهای حزب دمکرات کردستان ایران، خشم زنان روژهلات را برانگیخت

سخنان زن‌ستیز پیشمرگەهای حزب دمکرات کردستان ایران، خشم زنان روژهلات را برانگیخت

جمعی از زنان روژهلات با صدور بیانیەای سخنان هتاکانە و عقدەوار پیشمرگەهای حزب دمکرات کردستان ایران را در مورد زنان گریلا بە شدت محکوم کردە و خواهان اتخاذ موضع از زنان دیگر حزبهای روژهلات کردستان شدەاند. آنان در این بیانیە تفکرات ملی‌گرایانە ابتدایی احزاب کلاسیک و نگرشهای آنان را در مورد زنان بە باد انتقاد گرفتە و انتشار ویدیوی هتاکی بە زنان انقلابی را ثمرەی ذهنیت منحرف بە اصطلاح مبارزانی دانستە است کە بە عقبە جامعە مبدل شدەاند.

متن بیانیە زنان روژهلات بە این شرح است:

“بیانیه زنان روژهلات در محکومیت افکار تحقیر آمیز و واپسگرا

در روزهای اخیر فضای مجازی شاهد انتشار ویدیویی از چند پیشمرگه حزب دمکرات کردستان ایران (ح.د.ک.ا) بود که در آن بخشی از زنان مبارز را با الفاظی جنسیت‌زده و توهین‌آمیز مورد خطاب قرار می‌دهند. در بخشی از این ویدئو یکی از پیشمرگ‌هابا لحنی تحقیرآمیز از اصطلاح «هه والان بی گون (بدون خایه)»برای اشاره به زنان گریلا استفاده می‌کند. این نوع اهانتها که‌ اوج سکسیسم زبانی و تفکر مردمحور را در گفتمان این‌ پیشمرگه‌ها آشکار می‌کند، از یک طرف ابزاری است در جهت‌ تقلیل تمام هویت‌های سیاسی و مبارزاتی این زنان به ابژه‌های جنسی صرف و از طرف دیگر، نفی هرگونه تعریف مستقل از زنان بدون ارجاع به سکسوالیته مبتنی بر میل جنسی مردان.

البته چنین رویکردی تنها مختص این حزب نبوده و ما بارها شاهد چنین رویه‌ای در میان سایر احزاب کردستان نیز بوده‌ایم. واقعیت آن است که این افراد علیرغم تجربه کافی در رویارویی نمادین، سیاسی یا نظامی با دولت‌های مرکزی، نتوانسته‌اند در طی سالها مبارزه سیاسی خود از ساختارهای جنسیتی و مردسالار حاکم بر جامعه فراتر روند و همان گفتار مردمحور حاکمیت را به شکل دیگر باز تولید می‌کنند؛ نگاه آنان به زن و مقوله جنسیت، آلوده به همان کلیشه‌ها و برداشت‌های زن‌ستیزی است که ما در مردسالارترین و ناآگاهترین بخش‌های جامعه مشاهده می‌کنیم. هر چند با وجود ناسیونالیسم به عنوان دال مرکزی اکثر جریان‌های سیاسی در کردستان ایران، مواردی از این دست چندان غیرمنتظره به نظر نمی‌رسد چرا که ناسیونالیسم کردی و نگاه ابزاری و محدود آن به موضوع زنان،در تقویت این دیدگاه همواره نقش اساسی داشته است. به همین دلیل با گذشت بیش از یک قرن از آغاز مبارزات ملی‌گرایانه کردها، هنوز هم سکسیسم بخشی از جامعه‌پذیری مبارزین کُرد است. مبارزینی که باید سرمشق و الگوی دیگر افراد جامعه در منش و گفتار خود باشند در سیری واپسگرایانه نه تنها از الگو قرار دادن خود ناتوانند، بلکه در مواردی حتی از بدنه اصلی جامعه نیز عقب‌ مانده‌اند.

اما زنان در جامعه کردستان امروز به آن سطح از شعور و آگاهی رسیده‌اند که دیگر در مقابل بهانه‌هایی غیرواقعی وحزب‌گرایانه از قبیل «مسئله ملی، اولویت اصلی و نهایی است»،«رهایی زنان در گرو رهایی جنبش ناسیونالیسم است»، «با مطرح کردن میزان خشونت علیه زنان آب بر آسیاب دشمن می‌ریزیم»، « دیگر زنان هم در معرض چنین خشونتهایی هستند و تنها مختص ما نیست» و مواردی از این دست سکوت نکنند و چشمان خود را بر هر گونه توهین و تحقیری به زنان ببندند. چرا که انتخاب گزینه سکوت، نه تنها راه را بر هر نوع نقد و اعتراض سازنده می‌بندد، بلکه ضرورت تغییرات بنیادی در جامعه و نهادهای اقتدارگرا را قربانی اهداف کوتاه ‌مدت حزبی می‌کند.

ما بخشی از زنان روژهه‌لات ضمن اعتراض به سکسیسم نرمالیزه‌شده در جریانات مختلف سیاسی کردستان، گفته‌ها ونگاه زن‌ستیزانه در ویدئوی منتشر شده اخیر را صراحتا محکوم می‌کنیم و انتظار داریم که «اتحادیه زنان دموکرات کردستان ایران» بنا بر همان اصولی که بر اساس آن موجودیت یافته،صدای این اعتراض را آنگونه که درخور است، بشنود. این نمود مسئولیت‌پذیری و احساس تعهد زنان احزاب کوردستان،خصوصا در کمیته‎هایی با این عنوان، است که در مواردی از این دست حساسیت لازم را به خرج داده و با اتخاذ موضع‌گیری مناسب، نشان دهند که نه در برابر ستم جنسیتی سکوت می‌کنند و نه اجازه خواهند داد تحت هیچ شرایطی باورهای برابری‌خواهانه‌ مطالبه‌شده، قربانی منافع حزبی شود. علیرغم تفاوتهای فکری و سیاسی، ضرورت دارد همه زنان کرد بر این امر اتفاق نظر داشته باشيم که هر آنچه به باز تولید ساختارهای نابرابر جنسیتی دامن بزند محل انتقاد است. بر همين اساس نیز امید داریم که این بیانیه با حسن نیت و بدور از منازعات حزبی، راهگشا بوده و پاسخی مناسب دریافت کند.

1_ناهید مکری

2_مهین شکرالله پور

3_سحر دیناروند

4_پروانه کریمی

5_آوا انوری

6_فاطمه کریمی

7_روناک فرهنگ

8_فرزانه جلالی

9_بیان محمودی

10_سما شاملو

11_سمیه رستم پور

12_افسانه بهشتی زاده

13_هاوژین بقالی

14_آزاده رحمانی

15_نگین ‌‌آذری

16_سرگل حسنی

17_فرمسک زاهدی

18_نگین وطن دوست

19_آذر طاهرآبادی

20_هیوا خدری

21_شیدا یوسف پور

22_سرور فاتحی

23_شهین غلامی

24_مریم فتحی

25_الهام رازیانی

26_نگین وطنی

27_فاطمه عبدی

28_زینب بایزیدی

29_هدا سلیمی

30_ژیلا احمدی

31_شهین محمدی

32_سرشین قادری

33_کژال حیدری

34_زیبا اکبری

35_کوهستان امینی

36_چنور سعیدی

37_فرزانه خالدی

38_دریا منوچهری

39_گلاله خضری

40_شیدا مرادی

41_ثمر فاطمی

42_لیلا عنایت زاده

43_فضیلت خدامرادی

44_فرحناز میروانی

46_فریدا نارین

45_چنور عنایت زاده

47_آرزو امامی

48_فریده رحیمی

49_فریده رضایی

50_فرشتە بهمنی

51_سمیره غفوری

برگرفتە از فرات نیوز

Related posts