تلاش‌هایمان برای متحد نمودن تمامی احزاب روژهلات کردستان ادامه دارد

ریاست‌مشترک حزب حیات آزاد کردستان سیامند معینی اعلام کرده است که: “تلاش‌هایمان برای متحد نمودن تمامی احزاب روژهلات کردستان ادامه دارد تا بتوانیم به‌عنوان اپوزوسیون مشترک کردی جمهوری اسلامی اتخاذ موضع نماییم”.

سیامند معینی رییس‌مشترک پژاک در گفتگویی که با خبرگزاری روژنیوز انجام داده است، ضمن پراهمیت خواندن اتحاد احزاب روژهلات کردستان و تشکیل کنگره ملی کرد، به تلاش‌های این حزب برای مذاکره با تمامی احزاب شرق کردستان اشاره می‌کند. سیامند معینی هم‌چنین در این گفتگو به چگونگی شرکت زنان در حزبش اشاره می‌کند و می‌گوید: “زنان هم‌اکنون ۵۰% از وظایف درون حزب را برعهده دارند”.

متن گفتگوی سیامند معینی با خبرگزاری روژنیوز بدین شرح است:

– شما این اواخر کنگره [پنجم] خود را برگزار نمودید. مهم‌ترین مواد تصویب شده در این کنگره چه مواردی هستند؟

سیامند معینی: در کنگره چهارم درصد سهیم شدن زنان در مسئولیت‌های سازمانی، ۴۰% بود که در کنگره پنجم توانستیم این میزان را به ۵۰% یعنی به‌صورت برابر درآوریم. این، یکی از موارد پیشرفت‌های ما در این کنگره است. هم‌اکنون در درون حزب، از ریاست گرفته تا تمامی نهادهای حزب، زنان و مردان به‌صورت برابر مسئولیت‌ها را قبول کرده‌اند.

– در کنگره پنجم تا چه اندازه‌ای به ارتباطات پژاک و دیگر احزاب روژهلات کردستان اهمیت داده شده و بر روی آن بحث شده است؟

سیامند معینی: ما در این کنگره ایجاد دوستی و ارتباطات نزدیک با تمامی احزاب روژهلات کردستان را به‌عنوان یک هدف سیاسی ارزیابی کرده‌ایم. در برنامه‌ها مقرر شده که ارتباطات خود را با تمامی این احزاب گسترش دهیم. قبلاً نیز این ارتباطات وجود داشته‌اند اما هدف ما گسترش هرچه بیشتر این روابط است.

– شما ارتباطات میان احزاب روژهلات کردستان را در چه سطحی می‌بینید؟

سیامند معینی: ما به‌مثابه پژاک تمامی تلاش‌های خود را بکار خواهیم گرفت تا میان تمامی احزاب روژهلات کردستان، بدون درنظر گرفتن تفاوت‌های ایدوئولوژیک و پیش‌فرض‌ها، به یک صدای واحد مبدل شویم تا در مورد مسائل مهم بایکدیگر هماهنگ عمل نماییم. تا از این‌طریق بتوانیم به‌عنوان اپوزوسیون متحد کردی در برابر ایران اتخاذ موضع نماییم. در همین راستا پیشنهاداتی چند را نیز ارائه داده‌ایم که تا بر روی آن‌ها بحث و تبادل نظر کنیم.

– پاسخ احزاب [روژهلاتی] نسبت به پیشنهادات و تقاضاهای شما چه بوده‌است؟

سیامند معینی: ما در این رابطه با برخی از طرف‌ها دیدارهایی داشته‌ایم. جناح‌هایی که تاکنون با آن‌ها دیدار داشته‌ایم، از تقاضا و پیشنهادات ما ابراز خوشحالی نموده‌اند. برخوردهای دوستانه‌ای نیز در مورد موضوع متحد شدن احزاب شاهد بودیم. ما امیدواریم که این گفتگوه به مرحله عملی‌شدن وارد شوند و بر روی پراکتیک مسئله کار کنیم، به‌همین خاطر لازم است تا تمامی طرف‌ها نیز مسئولانه وظایف خود را بجای آروند.

– ارتباطات پژاک با اقلیم کردستان و احزاب آن در چه سطحی‌ست؟

سیامند معینی: با تمامی احزاب باشور، باکور و روژاوای کردستان دارای ارتباطات بسیار خوبی‌ هستیم. در این بین ممکن است که به دلیل هم‌فکری و مواضع مشترک، با برخی احزاب دارای روابط نزدیک‌تری باشیم. همزمان، با احزاب دیگری که از نظر دیدگاه با یکدیگر نیز تفاوت داریم، ارتباطات و دیدارهای خود را هم‌چنان داریم. ما همیشه اعلام کرده‌ایم که می‌خواهیم و تلاش نیز خواهیم کرد تا با تمامی احزاب دارای ارتباطات حسنه‌ای باشیم و از این طریق به خلق‌مان خدمت کنیم.

– شما وضعیت خلق کرد و دیگر خلق‌های ایران را باوجود سیاست‌هایی که از طرف حاکمیت بر آن‌ها اعمال می‌شود، چگونه می‌بینید؟

سیامند معینی: از همان ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی در سال ۱۹۷۹، رفتار این حاکمیت با آزادی‌خواهان و خلق‌ها، فاجعه‌بار بوده‌است. به‌همین خاطر است که می‌بینیم زندان‌های ایران هم‌اکنون مملو از کسانی‌ست که در زمینه رسیدن به آزادی تلاش کرده‌اند. این رفتارهای جمهوری اسلامی با هیچ یک از معیارهای آزادی و دمکراسی همخوان نیست. سیستم کنونی ایران را به‌نوعی می‌توان یک نوع دیکتاتوری نامید که درصدد است تا با استفاده از سیاست ترور، زندانی کردن و سرکوب، تمامی نیروهای مخالف را از بین ببرد. در این راه نیز تمامی تلاش‌های خود را تاکنون بکار گرفته است. به‌همین خاطر ما معتقدیم که باید در درون این سیستم تغییرات اساسی‌ای ایجاد شود.

– در روزهای اخیر در ایران از منشور حقوق شهروندی بحث شد. از دیدگاه پژاک آیا این قانون می‌تواند تغییری در سیستم سیاسی آن کشور بوجود آورد؟

سیامند معینی: روحانی این پروژه را اعلام کرده است. وجود چنین منشوری را می‌توان به‌عنوان گامی مثبت ارزیابی نمود اما اجرایی نمودن آن را مشکل می‌بینیم. جدا از اینکه اجرای آن خود بسیار مشکل می‌باشد، می‌بینیم که به‌عنوان یک ترفند تبلیغاتی برای انتخابات آینده از طرف روحانی بکار گرفته می‌شود. درصدد هستند تا چنین القا نمایند که “ما به صدای خلق‌های ایران گوش می‌دهیم و آزادی را برای آن‌ها به ارمغان آورده‌ایم”. ولی این لایحه برای اجرایی شدن باید از تصویب مجلس ایران بگذرد. در غیر این‌صورت نه به‌صورت عملی و نه به‌صورت قانونی اجرایی نمی‌شود؛ [وزارت] اطلاعات نیز به‌راحتی می‌تواند این طرح را به‌کناری بنهد و در این بین نیز هیچ نیرویی نمی‌تواند در برابر این اقدام آن‌ها قرار گیرد.

– درصورت تصویب این منشور توسط مجلس نمایندگان، آیا شما فکر می‌کنید که به‌نفع خلق‌های ایران خواهد بود؟

سیامند معینی: همان‌طور که اشاره کردم این تنها یگ گام می‌باشد. در برابر موضوع زندگی مشترک و برابر خلق‌های ایران و نیز پاسداری از فرهنگ و هویت هر خلق، این یک مسئله کوچک است. حتی اگر در مجلس نیز تصویب شود، باز راه درازی در پیش روی آن قرار دارد؛ مخصوصاً‌ در مواردی که بدان‌ها اشاره نمودیم.

– در برابر این سیاست‌ [جمهوری اسلامی] ایران، پیام شما برای خلق کرد و خلق‌های دیگر ایران چیست؟

سیامند معینی: در درون هر سیستمی دیکتاتور، خلق‌ها نقش اساسی‌ای را [در مبارزات] بازی می‌کنند. جامعه‌ای که بداند و بدان سطح از اگاهی دست یافته باشد که منافعش در چه چیزی هست، سیستم دیکتاتور را به‌کلی در محاصره و تنگنا قرار می‌دهد و نهایتاً آن را از بین می‌برد. جامعه ایران نیز لازم است سازماندهی شده و نارضایتی‌های خود را با این روش ابراز دارند. می‌بینیم که سیاستمداران کنونی حاکمیت جمهوری اسلامی، نه تنها در عرصه اقتصادی، بلکه در [مسئله] آزادی و سیاست‌ورزی نیز دچار بحران شده‌اند. سطح بیکاری هم‌اکنون در استان بزرگی مانند کرمانشاه به بیش از ۴۰% رسیده است. به‌همین خاطر خلق‌های ایران می‌توانند در برابر این سیاست‌ها، نان و آزادی و حقوق خود را طلب نمایند. واضح است که سیستم کنونی ایران نمی‌تواند جوابگوی خواسته‌های خلق‌های ایران باشد. ما پیشنهاد کنفدرالیسم دمکراتیک را مطرح کرده‌ایم. در این سیستم، خلق‌ها و باورداشت‌های مختلف همگی در وضعیتی برابر قرار می‌گیرند و می‌توانند با یکدیگر به‌صورت مسالمت‌آمیز زندگی کنند. به‌هیمن خاطر لازم است تا جامعه بدین شیوه خود را از اقتدار کنونی نجات دهد.

– به‌نظر شما آیا ایران سیاستی جداگانه را در روژهلات کردستان از لحاظ اقتصادی به اجرا می‌گذارد؟

سیامند معینی: نه‌تنها اکنون بلکه حتی در زمان حکومت پهلوی‌ها، سیاست جداگانه‌ای را در برابر روژهلات کردستان به‌اجرا گذاشته‌اند. تلاش کرده‌اند تا این منطقه توسعه نیابد. نه تنها روژهلات بلکه بخش‌های دیگری در درون ایران نیز در بحران [اقتصادی] بسر می‌برند. به‌عنوان نمونه سیستان و بلوچستان و خوزستان [به‌عنوان مناطقی با ملیت‌های جداگانه] در وضعیت وخیم این‌چنینی‌ای بسر می‌برند. می‌توان بخشی از این معضلات را نیز به فساد دستگاه اداری در درون جمهوری اسلامی نیز نسبت داد. به‌همین خاطر نیز پیش‌بینی می‌شود که مشکل اقتصادی، مشکلات بزرگتری‌ را متوجه دولت ایران و حکومت آن ایجاد نماید.

– قرار است که در ماه‌های آینده دو انتخابات در ایران برگزار شود. شما دیدگاهی در این‌باره دارید؟

سیامند معینی: در ظاهر رقابت میان دو جریان اصلاح‌طلب و طرفدار تغییرات، با اصولگرایان و پاسداران نظام است اما واقعیت این‌ست که ایران هم‌اکنون تنها به‌مانند یک حزب مدیریت می‌شود.

– نقش اپوزوسیون در این انتخابات چگونه خواهد بود؟

سیامند معینی: ایران با سیستم کنون‌اش سعی دارد تا اپوزوسیونی ساختگی درست نماید. هدف نهایی آن‌ها نیز این‌ست که اپوزوسیون حقیقی خلق را سرکوب نمایند. قصد دارند تا اپوزوسیون را غصب نمایند. روحانی با شرایط کنونی نمی‌تواند هیچ‌ اصلاحی را بوجود آورد. ما نیز در مقابل نمی‌خواهیم که به‌هیچ‌وجه در چنین سیستمی جای بگیریم. چون معتقدیم که این سیستم نه تنها برای کردها بلکه برای هیچ‌یک از خلق‌های ایران نمی‌تواند مفید واقع شود.

به‌عنوان مثال می‌توان به سیستم فیلترینگی که اشاره نمود که برای کاندیدهای انتخاباتی درنظر گرفته شده است. نهایتاً آن‌ها کسانی را قبول دارند که از سیستم فیلترینگ آن‌ها گذشته باشد و ابتداً از نظام پشتیبانی نماید. به‌همین خاطر این افراد بجای نمایندگی کردن خواست خلق‌هایشان، نماینده جمهوری اسلامی خواهند شد. در گذشته چنین بوده است. اما دور از انتظار نیست که تغییرات اندکی در این زمینه شکل گیرد و اعضای مجلس نیز به خواسته‌های خود خلق گوش فرا دهند.

– آیا شما فکر می‌کنید که اتحاد احزاب روژهلات کردستان در این انتخابات مهم است؟

سیامند معینی: دقیقاً. ما این پیشنهاد را به احزاب روژهلاتی داده‌ایم که در مورد انتخابات ایران مواضع مشخص و متحدی داشته باشیم و در این‌باره دیدارهای بیشتری را برگزار کنیم. بدون‌شک با این شیوه می‌توان تأثیرات فراوانی را بر جامعه روژهلات کردستان داشت.

– ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا خواهد شد. به‌نظر شما آیا این تغییرات، تأثیرات خود را بر ایران خواهد گذاشت؟

سیامند معینی: کابینه هم‌اکنون اوباما، برخوردی لیبرال با ایران داشته‌است و بیشتر درصدد بوده‌اند تا با استفاده از فشار اقتصادی ایران را مهار نمایند. این نیز با خواست و اراده دولت امریکا و نیروهای بین‌المللی‌ست. گفته می‌شود تاکنون یکی از وزرایی که ترامپ پیشنهاد کرده است، شخصی‌ست که به مواضع‌ سختی را در برابر ایران از خود به‌نمایش گذاشته است. اما من فکر می‌کنم که هنوز برای اظهارنظر در این‌باره زود باشد، در آینده سیاست‌ها مشخص‌تر خواهند شد و می‌توان بیشتر در مورد آن صحبت کرد.

– دیدار سه‌جانبه ایران، ترکیه و روسیه اخیراً در مسکو برگزار شد. شما این دیدارها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

سیامند معینی: دیدارها میان نیروهایی که در جنگ سوریه و عراق دارای منافع مشترک هستند، بسیار است. این دیدارها بیشتر بر محوریت منافع خودشان است. قبلاً ایالات‌متحده تلاش کرده است تا در بحران سوریه مداخله نماید و این را ثابت نماید که ترکیه از برخی جناح‌های رادیکال اسلامی مانند جبهه‌النصره حمایت می‌کند. هم‌چنین مسئله کردها در سوریه نیز گفتگوهایی را در پی داشت. ترکیه سعی داشت تا به‌عنوان عضوی از ناتو٬ از این وضعیت منافع لازم را کسب نماید، اما هم‌چنان که مشاهده نمودیم وضعیت به‌کلی دگرگون شد. ابتدا اسد دمشق را در اختیار داشت و تبهکاران بنیادگرا نیز بخش‌های بسیار یگری از سوریه را به‌کنترل خود درآورده بودند. اما با تغییر وضعیت، شرکت کنندگان در نشست‌ها نیز تغییر کردند و این‌بار به پیشاهنگی ایران و ترکیه و روسیه دیدارها از سر گرفته شد. ترکیه درصدد بود تا این نشست را به‌مثابه یک پیام به ایالات‌متحده صادر نماید و بگوید که جایگزینی بنام پیمان شانگهای برای خروج از ناتو وجود دارد. اما واقعیت این‌ست که آ.ک.پ با سیاست‌هایی که درپیش گرفته است، ترکیه را به‌سمت یک ضربه جبران ناپذیر و فروپاشی عظیم سوق می‌دهد.

– آیا شما فکر می‌کنید که این مواضع جدید تأثیری بر روژاوا نیز داشته باشد؟

سیامند معینی: بدون‌شک هر نشستی میان این سه کشور، نه تنها بر روژاوای کردستان بلکه بر تمامی [مسئله] کرد اثر خواهد گذاشت. اما نمی‌توان منکر این شد که بر روژاوای کردستان تأثیرات مستقیم خود را خواهد گذاشت. درعوض لازم است که کردها در این‌باره به‌خوبی سیات نمایند. ما در وضعیت حساسی بسر می‌بریم. هماهنگی و پشتیبانی کردها از یکدیگر بسیار مهم است. من فکر می‌کنم که کردها در روژاوا تلاش‌های خود را خواهند داشت؛ آن‌ها اثبات کرده‌اند که در جنگ و سیاست تاکنون موفق عمل کرده‌اند.

– به‌نظر شما تشکیل کنکره ملی تا چه اندازه می‌تواند مهم باشد؟

سیامند معینی: بدون‌شک برای اینکه سیاست کردها را در عرصه بین‌المللی پیش ببرد، بسیار حیاتی خواهد بود. اما متأسفانه به‌خاطر ارتباطات برخی از کشورهای خارجی با برخی احزاب، این احزاب تنها به خاطر منافع اقتصادی خودشان، باعث به تعویق افتادن کنگره ملی کرد شدند. هرچند که این واقعیت به‌عنوان مانعی در برابر تشکیل کنگره ملی رخ نمایانده است، اما واضح است که کنگره ملی باید هرچه زودتر تشکیل شود.

– ک.ج.ک تقاضای اتحاد ملی کردها را نمود. شما به‌مثابه پژاک چگونه از این فراخوان پشتیبانی می‌نمایید؟

سیامند معینی: ما پشتیبانی خود را از این فراخوان اعلام نموده‌ایم و آن را بسیار حیاتی می‌بینیم. در این‌باره هر وظیفه‌ای که برای تشکیل کنگره ملی بر دوشمان قرار گیرد انجام خواهیم داد. از تمامی احزاب روژهلات کردستان نیز خواسته‌ایم تا به‌صورت متحد در کنگره ملی کرد شرکت نمایند.

برگرفتە از فرات نیوز

Related posts