اعلام حمایت پژاک از برگزاری کنگرە ملی کُرد

اعلام حمایت پژاک از برگزاری کنگرە ملی کُرد

حزب حیات آزاد کردستان از فراخوان کنفدرالیسم جوامع کردستان برای برگزاری کنگرە ملی کُرد اعلام حمایت کرد

فراخوان کنفدرالیسم جوامع کردستان “ک.ج.ک” در رابطە با برگزاری کنگرە ملی کُرد با استقبال احزاب و جریانهای هر چهار بخش کردستان مواجە شدە است. ریاست مشترک حزب حیات آزاد کردستان “پژاک” هم با صدور بیانیەای از لزوم برگزاری هر چە سریعتر این کنگرە اعلام حمایت کرد.

متن بیانیە ریاست مشترک پژاک از این قرار است:

“بیانیه ریاست مشترک پژاک جهت حمایت از برگزاری کنگره ملی کُرد

اگر ملتهای منطقه در پروسه‌ی متناوب مراحل حساس تاریخی را از سر می‌گذرانند؛ ملت کرد همه روزه شرایط بسیار حساسی را پیش روی خویش داشته است. سدەها مبارزەی نظامی – سیاسی جهت شناساندن خود به عنوان موجودیت مستقل اجتماعی، تجربیات بی مانندی را برای ملتمان رقم زده است. اما این آزمونها و عدم اخذ تجربه از شکستهای پی در پی ملتمان را در ایجاد تغییر در فرهنگ سیاست‌ورزی، تغییر بستر عمل و ادراکات تاریخی خویش محروم گذارده است. به این معنا که خلق مان و نیروهایی که نمایندگی مبارزات آزادیخواهانەی آن را برعهده داشته قادر به تشخیص به موقع و صحیح بزنگاەهای تاریخی و حساس نبودەاند و از این حیث، با فداکاری و ازخودگذشتگی فراوان خلقمان و اندک تلاش ناکافی پیشروان سیاسی به حاشیه حوادث رانده شدەاند. به علت دریافت دیر هنگام شرایط سرنوشت ساز بیشتر عمل سیاسی ملت و مبارزان برخاسته از متن آن واکنشی بود که در وقت اضافه انجام می شد. رفلکسی که از عقب ماندن از گردونەی معادلات و تحولات حکایت داشت. به همین خاطر به آخرین تلاش‌های شخصی می‌مانست که از چنگال مرگ می‌گریخت، اما طی چند دهەی اخیر و با اوجگیری سطح مبارزات و ارتباطات میان جریانات انقلابی در هر چهار بخش کردستان و تعاملات فی ما‌بین خلق و نیز احزاب و سازمان‌های کردی دگرگون شد. این فرصت فراهم آمد تا زبان عمل سیاسی و دیپلماتیک نوینی برای خلق و مبارزان آن به ارمغان آید. ماحصل شناخت متقابل خلق مان در هر چهار بخش و شکل‌گیری دغدغەهای مشترک میان آنان، احزاب و سازمان‌ها و نهادها و جریانات سیاسی را بر آن می‌دارد تا صدای ملت خویش را دریابند و جهت نیل به هدف متعالی ملت که همانا خودآگاهی فردی و جمعی یکایک افراد، سازمان ها و اجتماعات است کوشا باشند.

لذا برگذاری کنگره‌ی ملی را بستری می‌دانیم برای تجمیع دریافت‌ها و ادراکات خلق‌مان و شکل‌دهی به عقلانیت مفاهمەای میان نمایندگان خلق. تا از طریق آن بتوانیم ورای علایق و سلایق و منافع حزبی امکان شکل‌دهی به نگرش و هویت سیاسی نوینی را بنیاد نهاده و از رهگذر آن جوامع کردستان را از تندباد حوادث مصون بداریم. ازخود گذشتگی و تحمل هزینەهای بسیار صدها سالە خلق‌مان مسئولیتی خطیر را بر گردن ما نهاده است. جهت ایفای این نقش و مسئولیت پذیری اخلاقی و وجدانی لازم می‌دانیم تا نقش خویش را به شیوه‌ی متعهدانه ومدبرانه ایفا نماییم. بر همین مبنا برگذاری کنگره ملی را در این برهه عملی مهم دانسته و تمامی تلاش خویش را جهت مشارکت فعالانه بکار خواهیم بست.

جهت نیل به این مهم شایسته می‌دانیم که سایر احزاب روژهلات کردستان نیز فراتر از قالب‌ها و انگاره‌های حزبی در موقعیتی متحد نقش و کارویژه‌ی خویش را در کنگره ملی ایفا نمایند.

ریاست مشترک پژاک

۱۴-۱۲-۲۰۱۶”

Related posts