کمیته روابط خارجی ک.ج.ک: سخنان بارزانی برای مبارزە آزادیخواهی کُردها فایدەای ندارند

نچیروان بارزانی نخست وزیر اقلیم فدرال کردستان اخیرا طی سخنرانی در کنفرانس “استقلال کردستان” در یک دانشگاه امریکایی در دهوک گفت که در روژاوا دیکتاتوری وجود دارد. او همچنین گفت پ.ک.ک باید از شنگال خارج شود. کمیته روابط خارجی ک.ج.ک با صدور بیانیەای به اتهامات بارزانی پاسخ داده است.

کمیته روابط خارجی کنفدرالیسم جوامع کردستان با رد اتهامات مطرح شده از سوی نچیروان بارزانی در همایش دهوک، سخنان او را غیر وجدانی و بدور از حقیقت خوانده و می‌افزاید: “اظهارات بارزانی درباره شنگال و روژاوا پذیرفتنی نیست. در مکانی که مهمانانی از کشورهای خارجی در آن حضور داشتند بیان چنین اظهاراتی ناروا بود. در روزهایی که نیاز به همبستگی ملی وجود دارد اینگونه سخن گفتن به مبارزه آزادیخواهانه خلق کرد خدمت نمی‌کند.”

ک.ج.ک با یادآوری اینکه گریلاهای پ.ک.ک بدنبال اشغال شنگال توسط داعش به هجوم این گروه پاسخ داده و جامعه ایزدی را نجات دادەاند، می‌افزاید: “گریلاها شنگال را از نیروهای پیشمرگ یا حزب دمکرات کردستان تحویل نگرفتەاند بلکه دقیقا عکس این اتفاق روی داده و گریلاها ضمن جلوگیری از اشغال کامل شنگال توسط داعش، راه را بر ورود پیشمرگان به این منطقه باز کردند. نیروهای گریلا به ایزدی‌ها کمک کردند تا دستگاه اداری و سازمان‌های دفاعی خود را ایجاد کنند. نیرویی که اکنون مسئولیت حفاظت از شنگال را بر عهده دارد نیروی یگان‌های مقاومت شنگال با نام اختصاری ی.ب.ش است. مجلس ایزدی‌ها و خودمدیریتی اکنون در شنگال دایر است بنابراین آنها درباره مسائل شنگال مخاطب قرار داده شوند. مقامات اقلیم طوری صحبت می‌کنند که گویا نیروی دفاعی ایزدی‌ها وجود ندارد و فقط پ.ک.ک را مطرح می‌کنند. این تحریف واقعیات است.”

در ادامه این بیانیه آمده است: “اظهار اینکه تا زمان خروج پ.ک.ک هیچ کمکی راهی شنگال نخواهد شد و ساکنین آن اینگونه برنمی‌گردند، تلاشی برای منحرف کردن افکار عمومی از سیاست منفی مسئولان اقلیم کردستان درباره شنگال است. آنکه جلوی امدادرسانی به شنگال و بازگشت مردم آن را گرفته، دولت اقلیم کردستان است. البته این اقدام با تأئید همەی احزاب سهیم در دولت اقلیم نیست.”

کمیته روابط خارجی ک.ج.ک مشخصا از حزب دمکرات کردستان عراق به عنوان مسئول محاصرەی شنگال نام برده و می‌گوید: “اجازه نمی‌دهند هیچ کمکی به شنگال برسد و جلوی حضور هیأت‌های نظار در منطقه را تاکنون گرفتەاند. از آنجا که دروازه مرزی سمالکا را نیز مسدود کردەاند، کمک‌رسانی از روژاوا نیز با مانع مواجه است. هرچند روژاوا با توجه به امکانات محدود خود سعی در کمک‌رسانی به شنگال کرده اما این کمک‌ها کافی نیستند. دولت اقلیم کردستان باید به محاصره و تحریم شنگال پایان دهد. یگان‌های مقاومت شنگال و اداره محلی آن به هیچ وجه این کمک‌ها را رد نکردەاند و حرف‌های که آقای بارزانی در اینباره زد صحت نداشت. مسئولان جنوب کردستان بجای اینکه سیاست تشویق برای کمک به شنگال را دنبال کنند بعضا سخنانی بر زبان می‌آورند که دیگران هم از کمک به شنگال مردد شوند. این نوع برخورد غیر قابل قبول است. آقای نخست وزیر بجای استفاده از این جملات باید فراخوان عمومی برای کمک به جامعه ایزدی‌ شنگال می‌داد. اما او متعهد به انجام مسئولیت خود نیست. علاوه بر نیروهای بومی شنگال، پیشمرگ‌ها نیز آنجا حضور دارند و حزب دمکرات مسئولیت‌هایی دارد که باید انجام دهد. اینکه بدون توجه به واقعیات بیایند و پ.ک.ک را متهم کنند برخوردی سطحی و سبک است.”

این بیانیه ایجاد بحران از سوی حزب دمکرات کردستان در شنگال را تلاشی برای اعمال فشار برای انحلال یگان‌های مقاومت شنگال و خودمدیریتی آن بواسطه تهدیدهای ترکیه توصیف کرده و اضافه می‌کند: “جامعه ایزدی مسلما نمی‌خواهد به دوران پیش از سوم آگوست 2014 بازگردد. آنها بخاطر نبود نیروهای دفاعی و سازوکارهای داخلی مورد قتل‌عام قرار گرفتند. حزب دمکرات اما می‌خواهد ایزدی‌ها دوباره به آن دوران بازگردند. اگر روند بازگشت ایزدی‌ها به شنگال با مشکل مواجه است علت آنرا باید در فشارهای حزب دمکرات و تهدیدهای ترکیه جستجو کرد. ایزدی‌ها از آنجا که در شنگال بی‌دفاع ماندند، احساس امنیت نمی‌کنند. اگر حزب دمکرات اعلام کند که برخورداری ایزدی‌ها از نیروهای دفاع و خودمدیریتی را می‌پذیرد و در حین حملات احتمالی از جامعه ایزدی دفاع خواهد شد، آنگاه ایزدی‌های بیشتری به شنگال بازخواهند گشت. کسی نمی‌تواند پ.ک.ک را عامل عدم بازگشت ایزدی‌ها به سکونتگاهشان معرفی کند وقتی این گریلاها بودند که جلوی داعش در شنگال ایستادند. پانزده هزار انسان ایزدی در سخت‌ترین شرایط ممکن با کمک همین نیروها در کوهستان شنگال باقی ماندند. اینکه برای سلطه و فشار بر نیروهای بومی، شنگال را در محاصره قرار دادەاند و می‌گویند ترکیه نیز به آن حمله خواهد کرد از لحاظ سیاسی و اخلاقی غیر قابل قبول است. نچیروان بارزانی با اظهارات علیه پ.ک.ک می‌خواهد شنگال را به اوضاع قبل از سوم آگوست 2013 برگرداند.”

کمیته روابط خارجی ک.جک با تأکید بر آنکه شنگال نباید تحت حاکمیت پ.ک.ک یا حزب دمکرات کردستان قرار داشته باشد، از لزوم کمک به نیروهای بومی آن برای رسیدن به توان دفاعی و اداری سخن به میان آورده تا بار دیگر ایزدی‌ها از تیغ قتل‌عام و نسل‌کشی نگذرند.

کمیته روابط خارجی ک.ج.ک اظهارات نچیروان بارزانی در مورد روژاوا را نیز زیر سئوال برده و می‌گوید: “انقلاب روژاوا از سوی مردم آن رقم خورده است. شکی نیست که بخاطر مبارزه بیست ساله رهبر آپو در روژاوا، انقلاب آن نیز بر این اساس بوده. اما اگر تصور شود که انقلاب روژاوا را بطور کامل پ.ک.ک هدایت می‌کند، این ناحقی علیه مردم روژاوا خواهد بود. اینکه بخشی از کادرهای انقلاب روژاوا از نیروهای پیشین پ.ک.ک بودند نیز این واقعیت را تغییر نمی‌دهد. در جنبش آزادیخواه پ.ک.ک هنوز هم هزاران جوان اهل روژاوا در حال مبارزه هستند. و همینطور از سه بخش دیگر کردستان مبارزان زیادی وجود دارند. پ.ک.ک بطور صریح از انقلاب روژاوا حمایت می‌کند و آنرا مسئولیتی همگانی می‌داند.”

این بیانیه با اشاره به دشمنی ترکیه با روژاوا می‌افزاید: “اظهاراتی که آقای نچیروان بارزانی درباره روژاوا بر زبان آورد را می‌توان روزانه از دهان مسئولان حزب حاکم ترکیه و قلم‌بدستان آن شنید. انقلاب روژاوا برای آزادی و دمکراسی خلق‌های جهان یک الگوی موفق است. این درست نیست که آقای بارزانی هم مانند مقامات ترکیه فکر کند. آقای بارزانی یا هر شخصیت و حزب سیاسی دیگری می‌تواند منتقد انقلاب روژاوا باشد اما اظهاراتی مبنی بر اینکه پ.ک.ک می‌خواهد از طریق روژاوا مشروعیت بدست آورد یا اینکه انقلاب روژاوا شکست می‌خورد، در شأن آقای بارزانی نیست. پ.ک.ک سازمانی است که برای آزاد خلق کرد مبارزه می‌کند و اساسا دغدغه مشروعیت ندارد. خواست پ.ک.ک اینست که انقلاب روژاوا به پیروزی برسد و از این طریق همەی کردها از جمله اقلیم کردستان نیز قدرتمند شوند.”

کمیته روابط خارجی ک.ج.ک بر حمایت از اتحاد احزاب سیاسی روژاوا تأکید کرده و با اعلام آنکه فعالیت همەی نیروهای سیاسی آن را به رسمیت می‌شناسد، می‌گوید: “مسائل داخلی روژاوا باید از طرق دمکراتیك حل شوند. به حزب دمکرات کردستان نیز همواره گفته شده که احزاب کردی روژاوا باید همسویی داشته باشند و در امور سیاسی، اجتماعی و اقتصای مشارکت کنند. این گفتگوها با حزب دموکرات هنوز هم ادامه دارد و اظهارات آقای نچیروان بارزانی در این خصوص قطعا درست نبود. انتظار می‌رود که در این شرایط حساس کردستان اظهارات سازنده و مسئولانه باشد.

خبرگزاری فرات

Related posts