بیانیه پژاک در سالگرد شهدای ۱۹ اردیبهشت

بیانیه پژاک در سالگرد شهدای ۱۹ اردیبهشت

حزب حیات آزاد کردستان “پژاک” در بیانیه‌ای به مناسبت ۷مین سالگرد اعدام فرزاد کمانگر، فرهاد وکیلی، شیرین علم‌هولی و علی حیدریان، بیانیه‌ای را صادر کرده است. متن بیانیه پژاک که در سایت رسمی این حزب منتشر شده بدین شرح است:

برای اطلاع افکار عمومی:

در هفتمین سالگرد شهادت رفقایمان فرزاد کمانگر، شیرین علم‌هولی، فرهاد وکیلی، علی حیدریان و فعال سیاسی به نام مهدی اسلامیان یاد شهدای این ماه و همه‌ شهدای راه آزادی را گرامی می‌داریم. ما با همان اعتقادات، شور انقلابی و پایداری، خط مبارزاتی را که توسط رفقایمان به اوج رسید تا حصول به پیروزی تداوم خواهیم بخشید، این کمترین وظیفه‌ ما جهت گرامیداشت یاد و راه شهیدان است.

این ماه از شروع تا پایان آن تبدیل به برهه‌ای مهم برای مبارزه در برابر اشغالگری، سلطه و فاشیسم شده است و در آن قهرمانان زیادی به شهادت رسیدند. انقلابیون اینترناسیونال-سوسیالیست و مبارزان کرد با خون پاکشان این ماه را رنگین کرده‌اند. چه‌گوارا، دنیز گزمیش، یوسف اصلان، حسین اینان، خسرو گلسرخی، حقی‌قرار، محمد قرسنگور، ابراهیم بلگین، خلیل چاوگون، هنرمند مزگین و صدها مبارز راه حقیقت و آزادی این ماه را با دستاورها و ارزش‌هایی که خلق کرده‌اند آراستند و خلق‌های ستمدیده و فرودست را دوباره زنده کردند. آن‌ها در زمان و مکان‌های مختلف، مخالفت آشکار و عملی خویش را در برابر ذهنیت و ساختار‌های فاشیستی به شیوه‌ای انقلابی نمایان نمودند. جانفشانی و ازخودگذشتگی این شهیدان راه را برای نسل‌های آینده روشن و همواره نموده است.

حکومت مستبد ایران با قانون‌های غیرانسانی خود جهت سرکوب مبارزات آزادی‌خواهی جوامع ایران سعی در از میان بردن هرگونه مقاومت در گستره‌ ایران کرده است. اعدام یکی از شیوه‌های مورد استفاده‌ جمهوری اسلامی است که در راستای حذف فیزیکی انسان‌ها، سازمان‌ها و جنبش‌هایی که برای آزادی و برابری مبارزه ‌می‌کنند به کار گرفته می‌شود. جهت پیاده‌سازی این سیاست هم در ۱۹ اردیبهشت سال ۱۳۸۹ با اعدام فرزاد کمانگر، شیرین علم هولی و رفقایشان درصدد برآمدند که این سیاست را در کورستان تداوم ببخشند. با آن اعدام‌ها تلاش کردند که در میان خلق کرد و تمام خلق‌های دمکراسی‌خواه ایران هراس و واهمه ایجاد کنند.

شهید فرزاد کمانگر با دلسوزی برای سرزمین، کودکان و خلق خود در هر شرایطی و در هر کجا بدون وقفه مبارزه کرد. او با اراده‌ای وصف ناپذیر و تکیه بر اندیشه‌های آزادی‌خواهانه‌، هیچ مرز و مانعی را نمی‌شناخت. معلم شهید، در دبستان‌های روستایی کامیاران و زندان‌های جمهوری اسلامی با گفته‌ها و نامه‌هایش روح، احساس و افکار پاک انسانی را زنده‌ نگاه داشت. بدین خاطر تبدیل به پیام‌آور صلح، برابری و آزادی در میان خلق‌های آزادی‌خواه گردید.

شیرین علم‌هولی با تداوم راه مبارزانی همانند لیلا قاسم، بِریتان، زیلان و زنان قهرمان بیشمار دیگر، با مقاومت خستگی‌ناپذیر خویش، پاسخی رسا علیه زن‌ستیزترین نظام مردسالار منطقه داد. علی حیدریان با مسئولیت‌پذیری و درک وظیفه‌‌ اخلاقی‌اش، در برابر ذهنیت و ساختار فاشیست جمهوری اسلامی ایران دست به مقاومتی تاریخی زد. فرهاد وکیلی صدای انقلابی طبقه‌ی کارگر و خلق‌های ستمدیده بود. این چهار قهرمان به تصویر خدشه ناپذیر مقاومت و اراده‌‌ معطوف به آزادی بدل شدند. با مقاومت بی‌مانند خود، زندان‌های ایران را درهم شکستند و یک‌بار دیگر نقاب از چهره‌ رژیم فاشیست جمهوری اسلامی برداشتند و به جهانیان نشان دادند.

شهدای ۱۹ اردیبهشت اثبات کردند که هیچ‌گونه فشار، شکنجه و حتی اعدام توان آن را دارا نیست که در برابر مبارزان راه آزادی مانع ایجاد کند. باید دریافت که همان فرهنگِ مقاومتی که توسط شهید مظلوم دوغان در زندان شهر آمد(دیاربکر) سیاست‌هایی با محور تسلیم نمودن زندانیان را شکست داد، این روح مقاومت خود را در مقاومت زندان اِوین تهران زنده و نمایان نمود و فرهنگ مقاومت را در سرتاسر شرق کردستان و ایران گسترش داد.

رژیم جمهوری اسلامی ایران با اقدامات ضددمکراتیک خود علیه خلق‌ها و اقشار مختلف اجتماعی، فشارهای همه‌جانبه‌ای به جامعه‌ وارد می‌کند. تاکنون هیچ نیرو و عملکرد مستبدانه‌ای در طول تاریخ، توان آن را دارا نبوده که مانع مبارزات آزادی‌خواهانه‌ خلق‌ها شود. استمرار مقاومت و مبارزه‌ مشروع خلق‌های ایران پایان این رژیم حاکم را رقم خواهد زد و موجبات زندگی برابر و دموکراتیک در گستره‌ی ایران را پایه‌گذاری خواهد کرد. این قدردانی درخوری برای شهدایی است که ارزش‌های بزرگ و گران‌بهایی برای ما خلق کرده‌اند. براین اساس ما در سالگرد شهادت شهدای ۱۹ اردیبهشت از خلق‌مان و افکار عمومی می‌خواهیم که در برابر حملات رژیم مستبدانه‌ جمهوری اسلامی ایران سکوت نکنند و باید تمامی مناطق را بدل به میدان مقاومت و مبارزه نموده و انتقام شهدای‌شان را بگیرند.

زنده‌باد شهدای ۱۹ اردیبهشت

زنده‌باد مقاومت زندان

زنده‌باد آزادی و برابری خلق‌ها

مجلس حزب حیات آزاد کردستان (پژاک) ۸-۵-۲۰۱۷

منبع: خبرگزاری فرات

Related posts