شناخت سطحی و قشری‌نگرانه از واقعیت‌های تاریخی و جامعه‌شناختی کوردها

قطب‌بندیهای نوینی در جهان در حال شکل‌گیریست و هر روز به شدت و عمق این قطب‌بندی‌ها افزوده می‌شود. این شکافها و قطب‌بندی‌ها در فضای سیاسی، ریشه‌دار و عمیق است. اما با توجه به منافع دولت های دخیل در این قطب بندی، رویکردهای مالی و سیاسی هر یک از دول متخاصم در حال شکل گیری و تغییر می باشد.
در این وادی، تصمیمات و نمایش تبلیغاتی که در روزهای اخیر از جانب ایالات متحده‌ی آمریکا اتخاذ و عملی گردید، نشان از سردرگمی سیاسی در برخورد با قدرت‌های منطقه‌ی خاورمیانه دارد.
نمود بیرونی این امر در سیاست یک بام و چند هوای آمریکا نسبت به خلق کورد به پیشاهنگی حزب کارگران کوردستان می‌باشد. معرفی نمودن رفقایمان «جمیل بایک، مراد کارایلان و دوران کالکان» نشان از دشمنی دیرین و ایدئولوژیک با جنبش سوسیالیستی خلق کورد دارد.
واضح و هویداست که اتخاذ تصمیمات و کارناوال‌های نمایشی این چنینی برآیند سیاست خاک گرفته‌یست که از دوران بوش پدر و پسر و تا دونالد ترامپ ادامه پیدا نمود است. سیاست «یا با ما هستید و یا بر مایی» که از زبان بوش پسر به وضوح اعلام گردید.
به واقع ما می‌دانیم که این سیاست‌ها و تبلیغات برآیند بارز این موضوع است که آمریکا سیاست و جهانبینی مستقل جنبش نوین آزادی‌خواهی خلق کورد را بر نمی تابد. سیاست راهبردی‌ای که خود را در قالب کلیدواژه ی خط سوم تعریف نموده و جامه‌ی عمل پوشانیده است. سیاست خط سوم که چیزی جز سیاست و عملکرد ایدئولوژیک، نظامی بدور از قطب‌بندی‌های متداول جهان سرمایه‌داری چه در منطقه و چه در فرا منطقه نیست. از سوی دیگر چنین برخوردهای خصمانه ای نشان از عدم شناخت دولت تجارت پیشه‌ی آمریکا دارد؛ شناختی محدود و بدور از واقعیت وجودی و هستی‌شناسانه‌ی خلق کورد.
واکنش کوردها در سراسر جهان نسبت به این اقدام بدور از موازین حقوقی و حقوق بشری به خودی خود اثباتی است بر این موضوع که سیاست‌پیشگان آمریکایی شناختی کاملا سطحی و قشری‌نگرانه از واقعیت‌های تاریخی و جامعه‌شناختی کوردها داشته و دارند.
آمریکا و هر قدرت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باید این موضوع را در برخورد با مسئله ی تاریخی کورد قبول نماید که کوردها با توجه به تجربیات تلخ و تاریخی خود در دوران مدرن، تبدیل به اهرم و به زبان ساده‌تر چماق به دست هیچ قدرتی نخواهند گردید.
کوردها دارای پیکره‌ی سیاسی و ایدئولوژیک مختص به خود هستند و با توجه به منافع خلقی و دموکراتیک خویش در وادی سیاست و سیاست‌ورزی گام خواهند برداشت.
جامعه‌ی دموکراتیک و آزاد شرق کوردستان ضمن محکومیت این اقدام غیراخلاقی و غیرحقوقی از تمامی آحاد خلق کورد در شرق کوردستان همچنین دگراندیشان، سوسیالیست‌ها و آزادی‌خواهان ایرانی دعوت به اتخاذ موضع‌‌گیری و واکنش انقلابی در مقابل سیاست های تمامیت‌خواهانه‌ی آمریکا می‌نماید.

ریاست مشترک جامعه‌ی دموکراتیک و آزاد شرق کوردستان – کودار
۱۹ آبان ۱۳۹۷

Related posts