ك.ج.ك: حمله به روژاوا حمله به عموم کردها است

ك.ج.ك: حمله به روژاوا حمله به عموم کردها است

کنفدرالیسم جوامع کردستان با اعلام آنکه ترکیه بر سر جرابلس با داعش به توافق رسیده است اعلام کرد که هجوم ترکیه و نیروهای جنایتکار وابسته به آن علیه نیروهای سوریه دمکراتیک است.

پنجشنبه ۲۵ اوت ۲۰۱۶، ساعت ۹:۲۷
بهدینان – خبرگزاری فرات

کنفدرالیسم جوامع کردستان با اعلام آنکه ترکیه بر سر جرابلس با داعش به توافق رسیده است اعلام کرد که هجوم ترکیه و نیروهای جنایتکار وابسته به آن علیه نیروهای سوریه دمکراتیک است. ریاست مشترک شورای رهبری ك.ج.ك در بیانەای اعلام کرد ترکیه مدتهاست طرح اشغال جرابلس را در دست داشت اما بدنبال آزادسازی منبج، این طرح را وارد عمل کرد.

ك.ج.ك با تأکید بر آنکه حمله به روژاوا حمله به کل کردهاست خواهان واکنش عمومی شده و می‌گوید: دولت ترکیه برای تحویل گرفتن جرابلس از داعش، ابتدا به دست عوامل اطلاعاتی ترکیه در داعش، قتل‌عام در مراسم عروسی کردهای دیلوک را انجام داد تا بهانەای برای اشغال جرابلس قلمداد کند. ترکیه در مقابل چشم جهانیان کشتار در دیلوک را انجام داد و این مایه ننگ برای نیروهای بین‌المللی است. در جریان اشغال جرابلس هم شصت انسان بی‌گناه از جمله کودکان کشته شدند که یک جنایت بشری است. دولت ترکیه در واقع داعش را از جرابلس بیرون نرانده است بلکه با آن به توافق رسید و داعش عقب‌کشید تا ترکیه گروههای جانی دیگر را آنجا مستقر کند. هدف اصلی ترکیه حمله به نیروهای سوریه دمکراتیک است .”

ك.ج.ك با اشاره به همزیستی مسالمت‌آمیز مردمان عرب، آشوری، دروزی، ارمنی، ترکمن و کرد در روژاوا می‌افزاید: “ترکیه به تلاش این خلق‌ها برای ایجاد سوریەای دمکراتیك و همپیمانی آنها در صفوف یگان‌های مدافع خلق حمله کرده است. نیروهای بین‌المللی بخاطر منافعشان از واقعیات این حمله چشم‌پوشی کردەاند. آنها هم سوریەای دمکراتیك نمی‌خواهند و مردم بی‌گناه را قربانی مناسبات پلید خود می‌‌کنند.”

این بیانیه با اشاره به اینکه کردها هیچ طرحی برای تجزیه سوریه نداشتەاند می‌افزاید: “ترکیه برای فریب افکار عمومی می‌گوید که کردها می‌خواهند سوریه را تجزیه کنند. آنکارا نمی‌خواهد این مردم به حقوق دمکراتیك خود دست پیدا کنند و مسئله کرد حل شود. ترکیه در این جنگ متحدانی دارد و لازم است همەی خلق‌ها و نیروهای دمکراسی‌خواه خاورمیانه هم در کنار مبارزەی حق‌طلبی کردها قرار بگیرند. عموم کردها نیز باید این حمله را متوجه خود بدانند. خلق کرد همانطور که اتحادش را در زمان اوج حملات به کوبانی نشان داد اکنون نیز موضع قاطعش را نشان دهد. ترکیه با هدایت داعش سعی در برچیدن انقلاب روژاوا و کوبانی کرد اما وقتی شکست خوررد خودش مستقیما وارد عمل شده و باید دفاعی متحدانه از سوی وجدان‌های بیدار جهان صورت بگیرد.

کاراییلان: داعش بهانە است، هدف اصلی خلق کرد می‌باشند

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان طی مصاحبه با خبرگزاری فرات در رابطه با اشغال جرابلس توسط ترکیه اعلام موضع کرد و نکات مهمی را بر زبان آورد.

پنجشنبه ۲۵ اوت ۲۰۱۶، ساعت ۱۶:۵۱
بهدینان – خبرگزاری فرات

مراد کاراییلان عضو کمیته رهبری حزب کارگران کردستان طی مصاحبه با خبرگزاری فرات در رابطه با اشغال جرابلس توسط ترکیه اعلام موضع کرد و نکات مهمی را بر زبان آورد.

مراد کاراییلان در رابطه با ورود نیروهای موسوم به ارتش آزاد سوریه با پشتیبانی ارتش ترکیه به جرابلس اعلام کرد: ” واقعیت عریان اینست که هیچ عملیاتی اساسا در کار نبود. ما بروشنی شاهد تبانی میان داعش و ترکیه هستیم. داعش مناطق جرابلس تا اعزاز را تخلیه کرده و اینجا صحبت از عقب‌راندن به زور مطرح نیست. یک تغییر مکان میان این نیروها صورت گرفته اما چنان وانمود می‌کنند که گویا یک عملیات بزرگ نظامی صورت گرفته و جرابلس آزاد شده است. داعش تاکنون کدام شهر را در طول یک روز واگذار کرده است؟ اگر داعش می‌خواست مانند منبج مقاومت کند، عملیات جرابلس هم دوماه طول می‌کشید. حتی نمی‌توانیم بگوییم که تعویض نیرو در جرابلس روی داده چرا که فرق زیادی میان داعش و جبهه‌النصرا وجود ندارد. داعش و النصره در گذشته در مناطق دیگر هم تبادل مکان کردەاند. فقط رنگ پرچم‌ها فرق می‌کند. گروهی از کادرهای داعش آنجا ماندەاند و مابقی به باب منتقل شدەاند. از طریق رسانەها خبر از جنگ در جرابلس می‌دهند که دروغی واقعا بزرگ است. آنچه در این معامله مد نظر قرار گرفته در مورد اروپا ملموس است و شرایط رفت و آمد اعضای داعش به اروپا از طریق کانال ارتباطی جرابلس- ترکیه ضمانت شده است. داعش تنها منفذی که برای نفس کشیدن می‌تواند داشته باشد راهی به اروپا و قفقاز است. وقتی که مرز در اختیار جبهه‌النصرا باشد، داعش می‌تواند از این مرز برای اعزام نفراتش به استانبول استفاده کند. طبق پیمان‌نامه جدید داعش از خط جرابس-راعی را به ترکیه و نیروهای تحت امر آن واگذرا می‌کند. این معاملەای بسیار خطرناک است که عمر داعش را زیاد می‌کند. داعش بخوبی متوجه بود که پس از از دست دادن منبج، در جرابلس با خطر نیروهای سوریه دمکراتیك که نیرویی قدر است مواجه می‌شود پس معاملەی سریع را مناسب دید. داعش به این طریق کماکان می‌تواند اروپا و جهان را تهدید کند. با این وجود ایالات متحده امریکا می‌گوید این تغییرات را مورد حمایت قرار می‌دهد. قبول این مسئله از سوی آمریکا یک اشتباه است. مقامات آمریکایی هم بخوبی متوجهند که اگر مرز ترکیه-داعش بسته نشود خیلی دشوار خواهد بود که داعش ضعیف شود. به این طریق کانال‌های بین‌المللی داعش را کماکان باز نگه داشتند. اشتباهی جدی روی داده و که بیش از همه اروپا و روسیه را متضرر می‌کند. این خسارات در آینده دیده می‌شوند.”

کاراییلان در مورد مشارکت کماندوهای ارتش ترکیه در این عملیات نیز گفت: “طبق توافقی که صورت گرفته ارتش ترکیه با شروع عملیات بطور رسمی وارد خاک سوریه شده است. اما این نخستین بار نیست که وارد سوریه می‌شوند، در سال 2013 هم بطور مخفی در خاک این كشور حضور یافتند. ایران هم بطور نیمه‌رسمی در سوریه حضور دارد؛ همچنین حزب الله لبنان بطور علنی. روسیه نیز رسما آنجاست. اردوغان بروشنی هدف خود از این اقدام را اعلام کرد. هدف داعش نیست بلکه کردهای سوریه هستند. از دو کلمەای که بر زبان می‌آورند یکی پ.ی.د است. این در حالیست که پ.ی.د یک حزب سیاسی بوده و خودمدیریتی کانتون‌های روژاوا فقط از حزب اتحاد دمکراتیك شکل نمی‌گیرد. خودمدیریتی متشکل از گروههای ملی و مذهبی متنوع و دهها سازمان آنهاست. باید گفت ورود ترکیه به سوریه برای دشمنی با کردها صورت گرفت. اگر نام این را عملیات می‌گذارند درست است عملیاتی علیه کردها و روند دمکراتیزه شدن سوریه انجام شده. در مقابل باید همەی کردها موضع شفاف خود را بیان کنند.”

عضو رهبری حزب کارگران کردستان در مورد ادعای مقامات ترکیه که می‌گویند پ.ی.د بخشی از پ.ك.ك است نیز پاسخ داد: ” این هم ادعایی دروغ است. چنین چیزی وجود ندارد. رهبر آپو در کردستان به میدان آمده و رهبری برای چهار بخش کردستان محسوب می‌شود که برای کل خاورمیانه نیز پروژه دارد. سازمان‌های زیادی بر پایه ایدەهای رهبر آپو تأسیس شدەاند و پ.ی.د یکی از آنهاست. حتی در کشورهای عرب منطقه گروههای زیادی راه رهبر آپو را در مبارزه دنبال می‌کنند. در امریکای لاتین هم احزابی با پذیرش فلسفه اوجالان شکل گرفتەاند. آیا می‌توان همەی آنها را پ.ك.ك نامید؟ اینرا می‌خواهند بهانەای قلمداد کنند تا در سطح بین‌المللی پ.ی.د و در واقع کردها را تحت فشار قرار دهند. آنها دشمنی خود با کردها را آشکارا بر زبان می‌آورند.”

کاراییلان در مورد چرایی این میزان از دشمنی ترکیه هم می‌گوید: “بخاطر اینکه فکر می‌کنند اگر در سوریه کردها به موقعیتی سیاسی دست پیدا کنند آنوقت در شمال کردستان هم درخواست مشابهی خواهند کرد. اما به آنها می‌گوییم که چه در روژاوا موقعیتی سیاسی ایجاد شود و چه نشود، در باکور کردستان این اتفاق روی خواهد داد. ترکیه راهی بجز قبول این ندارد. مبارزه ما اکنون بجایی رسیده که نتیجه بگیرد. میلیون‌ها انسان برای خودمدیریتی دمکراتیك ایستادەاند. مردم کردستان دیگر زندگی بدون برخورداری از موجودیت رسمی خود را نمی‌پذیرند. دشمنی با روژاوا نشاندهنده آنست که در باکور هم از سیاست قتل‌عام و نسل‌کشی منصرف نشدەاند. به این دلیل است که می‌گوییم حمله به جرابلس و روژاوا دقیقا به معنی حمله به خلق کرد است. تداوم تلاش برای اشغالگری در خاک کردها، وضعیت وخیمی را بدنبال می‌آورد. خلق کرد اکنون در سوریه نیرویی مانند ی.پ.گ دارد که نیرویی پیکارگر و مهم برای حل مسائل سوریه بشمار می‌رود. این نیرو نقشی مهم در دمکراتیزه شدن سوریه بازی می‌کند و این واقعیتی مشهود است. نیروهای سوریه دمکراتیك هم چنین نقشی دارند. ترکیه می‌خواهد با این حمله این نیروها را در تنگنا قرار دهد. می‌خواهند روژاوا را دوباره تجزیه کرده و اجازه ندهند کانتون‌های کنونی به یکدیگر متصل شوند. این تلاش ترکیه بدون شک بر دیگر بخش‌های کردستان هم تأثیر می‌گذارد و جبهه جدیدی میان کردها و حکومت ترکیه باز می‌شود. این اتفاق بطور طبیعی بر جنگ جاری در شمال کردستان تأثیر می‌گذارد. بویژه این ادعای ترکیه که می‌گوید باید ی.پ.گ و نیروهای سوریه دمکراتیك به آنسوی رود فرات بروند به این معنی است که می‌خواهند با نیروهای سوریه دمکراتیك وارد جنگ شوند. این جنگی با کردها و همچنین عرب‌های دمکراسی‌خواه است که تبعات جدی دارد. اگر که نیروهای دخیل در مسئله جلوی حکومت اشغالگر ترکیه را نگیرند این به آن معنا خواهد بود که بحران بیشتری در منطقه ادامه پیدا می‌کند.”

برگرفتە از فرات نیوز

Related posts