حملات تروریستی تهران، نابودی فضای خلقی شکل‌گرفته در ایران را نشانه رفته است

حملات تروریستی تهران، نابودی فضای خلقی شکل‌گرفته در ایران را نشانه رفته است

سربرز کرماشان

حملات تروریستی که اخیرا در تهران صورت گرفت و دولت اسلامی عراق و شام (داعش) مسئولیت آن را برعهده‌گرفته است اگر درست موردبررسی و تحلیل قرار نگیرد ممکن است در دام یکی از اهداف اساسی و پشت پرده‌ی این حملات قرار بگیریم. هدف این نوشتار این نیست که آیا این حملات شروع دخالت مستقیم در ایران محسوب می‌شوند. یا اینکه آیا دست‌های کشورهای منطقه‌ای یا فرا منطقه‌ای پشت آن وجود دارد یا نه. یا هدف آن‌ها با حمله قرار دادن مراکز سیاسی‌‌‌ـ امنیتی شکستن اقتدار به‌اصطلاح آهنین و تهدید هرچه بیشتر نظام ایران است. یا اینکه این حملات پیامی برای پشتیبانی ایران از قطر بود.
چیزی که می‌خواهیم در این نوشتار کوتاه موردبررسی قرار دهیم این است که چرا باید تروریست‌هایی که تهران را موردحمله قراردادند به گفته‌ی وزرات اطلاعات ایران دارای ملیت کوردی باشند و داعش با انتخاب این عناصر چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

اگر به اطلاعات افشاشده از سوی دستگاه اطلاعاتی نظام استناد کنیم و هویت تروریست‌ها را کورد قلمداد نماییم این سوال پیش می‌آید داعش که یک سازمان چندملیتی ‌است و از هر ملیتی در آن حضور دارند، چرا باید کوردها را به‌عنوان عاملان اجرایی این حمله به کار گیرد؟ بی‌‌شک یکی از اهداف اساسی و ساختاری این حملات «شکستن فضای تعاملات خلقی» است که در ایران شکل‌گرفته است. فضای خلقی که همه‌ی ملیت‌های ایرانی اعم از کورد، آذری، فارس، عرب، بلوچ، گیلک و … با هر دین و مذهبی با یک هم‌یابیو در کنار هم بودن به‌سوی دروازه‌های گذار به دموکراسی قدم برمی‌دارند. گام‌هایی که تضمین‌کننده ثبات و امنیت خواهند بود.
هم داعش و جمهوری اسلامی نمی‌خواهند همگرایی میان خلق‌های ایران صورت پذیرد. جمهوری اسلامی علیرغم شعارهایش همگرایی ملت‌های ایران را تهدیدی برای قدرت نظام می‌بیند و خواهان این همگرایی نیست. بلکه می‌خواهد اختلافات میان ملت‌ها و مذاهب ایران به‌صورت کنترل‌شده وجود داشته باشد تا راحت‌تر بتوانند با ملیتاریزم (نظامی‌گری) قدرت و کنترل خود بر مردم را افزایش دهند. از طرفی داعش و نیروهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای نیز همگرایی خلق‌ها را به معنی ثبات در ایران می‌دانند. برای همین خواهان انشقاق ملیتی و مذهبی در ایران هستند؛ زیرا ایران دارای تنوعات اتنیکی و مذهبی زیادی است و با اختلاف میان این تنوعات می‌توان آن را به آشوب و هرج‌ومرج کشاند.
همه به‌خوبی می‌داند که روژهلات کوردستان با پیشاهنگی جامعه دموکراتیک شرق کوردستان (کودار) یکی مستعدترین مناطق برای تغییرات دموکراتیک در ایران است. تغییرات که باهم‌یابیتمام ملیت‌هایی ایرانی در حال شکل‌گیری است. در وضعیت کنونی اگر حکومت بخواهد با ملیتاریزه کردن کوردستان مانع از مشارکت کوردها در پروسه‌ی دموکراتیکزاسیون ایران جلوگیری شود یکی از بازیگرهای اصلی این پروسه به حاشیه می‌رود و این به معنای « توقف پروسه دموکراسی» در ایران است. این امر راه را برای تحرکات فاشیستی در ایران باز می‌کند و این امری است که عواقب جبران‌ناپذیری را پی خواهد داشت.

تخریب تصویر کوردهایی که خود از قربانیان و مبارزین اصلی با داعش هستند
یکی دیگر از دلایل انتخاب این تروریست‌ها از ملیت کورد این است که داعش می‌خواهد تصویر کوردها را در میان مردم ایران تخریب کند. کوردهایی که خود از قربانیان اصلی داعش هستند و در «شنگال» و «روژآوا» و دیگر نقاط کوردستان در حال مبارزه با داعش هستند. اکنون نیز «رقه» پایتخت داعش را تحت محاصره قرار داده‌اند. برهمگان واضح است که کوردها با پیشاهنگی «جنبش آپویی» از مبارزین اصلی با داعش هستند و یکی از اهداف راهبردی خود را نابودی کامل داعش تعریف نموده‌اند. پس عین ساده‌لوحی‌ است که با این چند تروریست تمام قربانیان و رشادت‌ها و شهدای خلق کورد در مبارزه با تروریسم و فاشیسم را نادیده گرفت.

حکومت ایران خود ترویج‌دهنده‌ی افراط‌گرایی در شرق کوردستان است
جمهوری اسلامی با کمک و زمینه‌سازی برای رشد گروه‌های افراطی به‌مانند «انصار الاسلام» در روستاهای اطراف «بیاره» در شمال شرق حلبچه، درصدد بود که سلفی گرایی در مناطق هم‌مرز با حلبچه را افزایش دهند و از کوردهای این مناطق به‌عنوان «کمربندی ضد جنبش آزادی‌خواهی کوردها» استفاده کند. از طرفی سیاست‌ «فقیر نگه‌داشتن مردم» نیز که از طرف حکومت اعمال می‌گردد، نیز زمینه‌ برای سلفی گرایی را ایجاد کرد. اکنون این سیاست‌ ویژه حکومت که گسترش افراطی‌گرایی در شرق کوردستان بود گریبان گیر خود حکومت شده است. اما حاکمان ایران به‌خوبی می‌دانند چطور از مشکلات فرصت‌سازی کنند در این برهه نیز بی‌َشک بخواهند با دستاویز قرار دادن ملیت کوردی تروریست‌ها نهایت استفاده که همان ملیتاریزه کردن کوردستان و اختلاف میان ملیت‌های ایرانی را ببرند تا مانع از همگرایی و اتحاد جهت دموکراتیزاسیون ایران شوند.

انجام سخن
در وضعیت کنونی هرگونه رویکرد ملی‌گرایانه و مذهب‌گرایانه باعث نابودی دستاوردها و هم‌یابیملل‌ ایرانی می‌شود. مردم ایران باید در برهه‌ی کنونی خردورزانه عمل کنند و از برخوردهای عاطفی و غیر خردورزانه پرهیز کنند؛ زیرا در این صورت در دام‌های داعش و جمهوری اسلامی قرار می‌گیرند. گفتنی است هرگونه برخورد مذهبی‌ـ ملیتی میان ملیت‌ها و مذاهب ساکن جغرافیای ایران عواقب جبران‌ناپذیری دارد که بی‌شک به ناامنی و بحرانی شدن بیشتر ایران می‌انجامد و شروعی خواهد بود برای اینکه ایران به سوریه‌ای دیگر مبدل سازد.

https://t.me/GozarDemocratic

Related posts