مظلوم هفتن: جنگ پشت دروازه‌های ایران است

مظلوم هفتن عضو شورای رهبری جامعه دمکراتیک و آزاد روژهلات کردستان _کودار در گفتگو با خبرگزاری فرات به مسئله جبهه‌گیری‌های اخیر در برابر ایران و هم‌چنین نزدیکی دوباره ترکیه و ایران به یکدیگر پرداخته است. ایشان اظهار داشته است که نیروهای بین‌الدولتی درصدد هستند تا جنگ را به درون ایران بکشانند. علت نزدیکی دوباره ایران و ترکیه، بار دیگر به‌خاطر مسئله کرد می‌باشد.

مظلوم هفتن خاطرنشان ساخته که ایران و ترکیه بزرگتریت موانع در برابر تحولات [دمکراتیک] در خاورمیانه هستند. تحولاتی که بانام بهار عربی در تونس، لیبی و مصر آغاز شد، هم‌اکنون نیز ادامه دارد و اخیراً به سوریه رسید. در نتیجه این شورش‌ها، تحولاتی انجام گرفتند اما نیروهای منطقه‌ای هم‌چنان بر مواضع قبلی خود اصرار می‌کنند. دو نیرو وجود دارند که تلاش دارند ستاتوی دولت‌ملت را به هر طریقی حفظ نمایند. این دو نیرو ایران و ترکیه می‌باشند. ایران دارای تجربه تاریخی ۲۵۰۰ ساله‌ای در زمینه‌ دولت‌د‌اری می‌باشد؛ این کشور یکی از بزرگترین موانع در برابر تحولات شروع شده می‌باشد.

مظلوم هفتن در ادامه اظهارات خود اظهار داشت: جمعوری اسلامی درصدد است تا عمر خود را طولانی نمایند و بر همین مبنا دست به مقاومت می‌زند و از تمام فرصت‌ها استفاده می‌کند. درعوض می‌بینیم که نیروهای بین‌الدولتی نیز تصمیم به تغییراتی در ستاتوی ایران گرفته‌اند. ناعدالتی‌های موجود در این نظام نیز خود دلیل دیگری هستند که این نظام را به‌سوی تغیر می‌کشانند؛ دیگر صبری برای مردم ایران باقی نمانده است. زین‌پس تغییر و تحول در ایران امری اجتناب‌ناپذیر است.

عضو شورای رهبری کودار تأکید کرد که پس از تلاش‌ها برای پیوست نمودن ایران [به نظام جهانی]، اکنون پلان مداخله در ایران در دستور کار قرار گرفته است. در دوران اوباما تلاش شد تا این نظام، به نظام جهانی پیوست شود. تلاش‌هایی هم صورت گرفت و تا اندازه‌ای نیز موفق شدند. توافق اتمی نیز بخشی از آن بود. اما پس از روی کار آمدن ترامپ شاهد تغییراتی در مقابل ایران بودیم و دیگر نیازی به ادامه سیاست اوباما دیده نشد. با این بهانه که ایران از تروریسم حمایت می‌کند، سعی می‌کنند تا خط‌ونشان‌هایی برایش ترسیم نمایند. ترامپ و وزیر دفاع وی در اولین سفرهای خود به عربستان رفتند؛ این‌ها در وقاع پیام‌هایی به ایران بودند. پس از آن شاهد دیدارهای ترامپ با سران منطقه و سپس اسراییل بودیم که همین امر مهر تأییدی بر همین سیاست‌های امریکاست.

مظلوم هفتن هم‌چنین به موضوع حملات داعش به ایران اشاره کرده و اظهار داشت که “این حملات پشت ایران را به لرزه درآورد. علی‌رغم ادعاهای مقامات نظامی ایران مبنی بر اجازه ندان به ورد جنگ به داخل کشور و تأمین امنیت در ۵۰۰ کیلومتر دورتر، شاهد بودیم که عملیات در دو محل سمبلیک ایران انجام گرفت. بدین ترتیب اقتدار ایران به لرزه درآمد و ادعاهای مقامات نظامی نقش برآب شد”.

ایشان در ادامه اذعان داشت که تشکیل ناتوی عربی و هم‌چنین پیام‌هایی از این دست هم‌چنان ادامه دارند و در دور و بر ایران یکی پس از دیگری اتفاق می‌افتند. هفتن گفت: اتفاقای که اخیراً در قطر شاهد آن بودیم، در ارتباط مستقیم با موضوع ایران می‌باشد. این موضوع با ترکیه نیز در ارتباط نزدیک می‌باشد. شاهد هستیم که اتفاقات دیگری در منطقه یکی پس از دیگری نیز روی می‌دهند. هواپیمای سوریه ساخت ایران توسط ایالات‌متحده [در مرز سوریه-اردن] منهدم می‌شود. جمهوری اسلامی نیز به اقدامات متقابلی روی آورده و سعی دارد تا با استفاده از وزنه حشدشعبی حضور خود را در مرزهای عراق و سوریه تقویت کند. آن‌ها نهایتاً درصدد هستند تا خط شیعی را تا لبنان بکشانند. اما نیروهای بین‌الدولتی، ظاهراً نمی‌خواهند ایران به این هدف خود دست یابد. به‌همین خاطر تردیدهایی جدی در برابر ایران وجود دارد.

عضو شورای رهبری کودار با اشاره به نزدیک شدن زمان مداخلات در ایران گفت: “قبلاً بحث تهدید در برابر ایران مطرح بود، اما هم‌اکنون کار ایران از آن گذشته و به‌صورت مستقیم از مداخله در این کشور بحث می‌شود. این عضو شورای رهبری کودار خاطرنشان ساخت که ما به‌مثابه کودار هشدارهایی به جمهوری اسلامی داده بودیم. ما اعلام کرده بودیم که چشم بستن بر خواسته‌های خلق، نهادینه نکردن حقوق‌شان و بسته نگه داشتن خود، خطر مداخله را بیشتر خواهد کرد. وقتی به پتانسیل‌های داخلی و خارجی نگاهی انداخته می‌شود، هیچ تضمینی وجود ندارد که ایران به سرنوشتی مانند عراق، لیبی و سوریه دچار نشود.

مظلوم هفتن در ادامه به ترکیه و تلاش‌ها برای نزدیک شدن دوباره به ایران اشاره کرده و گفته است: “ترکیه پس از غرب، اکنون دروازه‌های خود را بسوی شرق نیز گشوده اشت. این کشور عضو ناتوست و در بلوک غرب جای می‌گیرد. مثلاً از اولین کشورهایی بود که تأسیس اسراییل را تبریک گفته و آن را رسماً قبول نمود. جهان غرب سیاست‌های بسیاری را بر روی ترکیه اعمال می‌کرد. اکنون به‌خاطر اقدامات اردوغان و حزب عدالت و توسعه، دیگر نه غرب و نه شرق اطمینانی به [نظام کنونی] ترکیه ندارند. این کشور بسیاری از ارتباطات خود را بدون معیاری مشخص [با جهان غرب] از میان برد. اکنون نیز درصدد است تا خود را به شرق [منظور شانگهای] نزدیک نماید؛ درصدد است تا خود را به روسیه، چین و ایران نزدیک نماید.

عضو شورای رهبری کودار در ادامه به بررسی دلایل نزدیکی ایران و ترکیه پرداخته و مسئله کرد را اصلی‌ترین این دلایل برشمرده است. “ایران از اینکه ترکیه از جهان غرب و بلوک عربستان جدا شود، بسیار خوشحال خواهد شد. مسئله کرد اصلی‌ترین عامل نزدیکی این دو کشور به همیدگر خواهد بود. این دو کشور، کردها را در هر چهار بخش کردستان به‌عنوان تهدیدی برای خود می‌بینند؛ به‌همین خاطر سیاست‌هخای آن‌ها هر چه بیشتر به یکدیگر نزدیک خواهد شد.

مظلوم هفتن در انتهای ارزیابی‌های خود به مسئله اتحاد نیروهای کرد در شرایط کنونی پرداخته و از این اتحاد با عنوان “کارزاری راهبردی” نام برده است. “کردها در جنگ جهانی سوم، یک بازیگر مهم هستند و در میدان حضور فعال دارند. اگر کردها می‌خواهند در این عصر به عاملی مهم تبدیل شوند و تاریخ را با نام خود بنویسند، اولین شراط اتحاد است. لازم است کردها یک سیاست را در پیش گیرند. اتحاد و موضع مشترک. اگر از تاریخ خود بخواهیم درس فراگیریم، باید اکنون اتحاد خود را درست نماییم. در این صورت، اتحاد کردها به کارزاری راهبردی تبدیل خواهد شد”.

خبرگزاری فرات

Related posts