زلزله به‌خاطر برگزاری «رفراندوم اقلیم کردستان» و اقدام انسان‌دوستانه کانون نویسندگان!

زلزله به‌خاطر برگزاری «رفراندوم اقلیم کردستان»
و اقدام انسان‌دوستانه کانون نویسندگان!

بهرام رحمانی
bahram.rehmani@gmail.com

از نخستین ساعات پس از زلزله کرمانشاه تصاویر زلزله‌زدگان در مضیقه منتشر شده و اخباری از کمبود اقلام اولیه؛ از چادر و پتو و خوراک و آب گرفته تا ملزومات بهداشتی زنان و… تلاش برای تدارک مایحتاج زلزله‌زدگان و جنب‌وجوش برای یافتن راهی برای رساندن کمک‌ها به مناطق آسیب‌دیده به‌حدی در فضای مجازی پررنگ است که خبرهای مربوط به شمار قربانیان و عملیات امداد و نجات در عمل به حاشیه رانده شده است.
زلزله‌زدگان استان کرمانشاه با دشواری‌های فراوانی برای گذران زندگی روزمره رویارو هستند. حتی تا کنون برخی از مقام‌های حکومتی و محلی نسبت به توزیع نامناسب و توام با تاخیر کمک‌ها بین زلزله‌زدگان اقرار کرده‌اند.
به‌گفته معاون عمرانی استاندار کرمانشاه بر اثر زلزله 25 هزار واحد روستایی و 4 هزار واحد شهری به‌طور کامل تخریب شده‌اند.
اسماعیل نجار، رییس سازمان مدیریت بحران ایران، روز شنبه 27 آبان – 18 نوامبر، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت براساس اعلام پزشکی قانونی، آمار جان‌باختگان زلزله کرمانشاه، 436 نفر است.
او با بیان این‌که احتمال افزایش کشته‌شدگان به 500 نفر وجود دارد افزود: «البته به این معنا نیست که کسی زیر آوار مانده باشد؛ چرا که در ساعات اولیه حادثه، تخلیه از زیر آوار صورت گرفت و مصدومان به مراکز درمانی منتقل شدند.»
نجار از احتمال دفن بدون مجوز برخی اجساد در روستا‌ها خبر داد. رییس سازمان مدیریت بحران، تعداد مصدومان را حدود 8 هزار نفر ارزیابی کرد.

ساختمان‌های مسکن مهر پس از زمین‌لرزه استان کرمانشاه

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی با بیان این‌که از 3 هزار مسکن مهر اسلام‌آباد غرب حتی یک واحد هم پس از زلزله سالم باقی نمانده است، گفت: برای کوتاه کردن زمان احداث ساختمان‌ها، دیوارهای حائل به تیر و ستون متصل نشدند و همین عامل ریزش دیوار بناها شده است.
علی بیت‌الهی در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان این‌که طبق دستور وزیر راه و شهرسازی، بررسی و ارزیابی دقیق این آسیب‌دیدگی‌ها و خسارات وارد آمده به ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده به‌ویژه مسکن مهر در حال انجام است، اظهار داشت: بررسی و ارزیابی‌ها را از روز گذشته از اسلام آباد غرب آغاز کردیم.
او ادامه داد: بیمارستان نوساز اسلام آباد غرب که 5 ماه از تحویل آن می‌گذرد، پس از زلزله به‌طور عمده تخریب شده است به‌طوری که دیوارهای حائل و نمای این بنا ریزش داشته و تعدادی از ستون‌های ساختمان شکسته است. این در حالی است که شتاب زلزله به‌قدری نبوده که باعث شکسته شدن ستون‌های یک ساختمان شود.
بیت‌الهی تاکید کرد: عمده‌ترین خرابی‌ها در ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده به ویژه واحدهای مسکن مهر، ریزش دیوارهای حائل بوده است که متاسفانه طبق قوانین و مقررات ساخته نشده‌اند.
بیت‌الهی تاکید کرد: این نشان می‌دهد که اساسا سیستم نظارت بر نحوه ساخت و ساز وجود ندارد. وی گفت: طبق گزارش‌های اولیه 90 درصد ساختمان‌های سرپل ذهاب تخریب شده‌اند که میزان خرابی این واحدها از 70 تا 100 درصد برآورد شده است.

براساس آخرین آمارهای میدانی بیش از 6 هزار واحد مسکن مددجویی در استان کرمانشاه در زلزله اخیر غرب کشور بین 10 تا 100 درصد آسیب دیده است.
به گزارش خبرنگار مهر، پرویز فتاح در سفر به استان کرمانشاه ضمن ملاقات با استاندار کرمانشاه در جمع شورای مدیران کمیته امداد این استان حضور یافت و به بررسی وضعیت امداد رسانی به مددجویان زلزله‌زده پرداخت.
فتاح با اشاره به خسارت وارد شده به مددجویان زلزله زده افزود: خانوارهای تحت حمایت این نهاد از آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند و متاسفانه در زمان وقوع بلایای طبیعی نیز بیش‌ترین آسیب را از حوادث می‌بینند.

ابراهیم شکیبا معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از وضعیت بهداشتی مناطق زلزله زده ابراز نارضایتی کرد. به‌گفته این مقام مسئول زباله‌ها در مناطق زلزله زده به خوبی جمع‌آوری نمی‌شوند و در کنار دفع نامناسب فاضلاب، احتمال اپیدمی وبا وجود دارد.
شکیبا با اشاره به انجام واکسیناسیون 8 هزار نفر در مناطق زلزله‌زده گفت: «واکسن توام دو واکسن دیفتری و کزاز است با توجه به وجود آوار در اطراف افراد مصدوم واکسیناسیون کزاز از اهمیت بیش‌تری برخوردار است.»
در همین حال معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه از احتمال اپیدمی آنفلوآنزا به‌دلیل آغاز بارندگی‌ها و سرمای هوا خبر داد. او هم‌چنین به کسانی که در چادرها سکونت دارند هشدار داد مراقب خفگی با گاز منوکسید کربن باشند.

هلال احمر حکومت اسلامی ایران، روز جمعه از پایان عملیات اسکان اضطراری زلزله‌زدگان خبر داده و اعلام کرده بود که از روز دوشنبه هفته آینده بسته‌های غذایی یک‌ماهه در این مناطق توزیع خواهد شد.
هم‌چنین به‌گفته هلال احمر، جمعیت ساکن مناطق زلزله‌زده 150 هزارتن برآورد می‌شود. بر اساس آخرین آمار رسمی، زمین‌لرزه کرمانشاه با بزرگی 3/7 ریش‌تر، 474 کشته و 9388 مجروح بر جای گذاشته است.

زلزله سهمگین روز یک‌شنبه در غرب ایران و پخش تصاویر دردناک این حادثه در فضای مجازی، بسیاری از مردم ایران را به تکاپو انداخته است تا خود برای کمک به آسیب‌دیدگان اقدام کنند.
نمایندگان مجلس، به نارضایتی مردم اقرار کرده‌اند. یک نماینده مجلس نیز آمار کشته‌شدگان را دوبرابر آمار رسمی عنوان کرده است.
احمد صفری، نماینده کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی چهارشنبه 24 آبان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایلنا گفته است به برخی روستاها «هیچ کمکی نرسیده‌است.» او هم‌چنین گفته: «این‌جا قیامت است و ریشه اساسی مشکلات هم نبود مدیریت بحران است.»
این نماینده مجلس که چهارشنبه از مناطق زلزله‌زده بازدید کرده گفته است: «شاید فقط ۱۰ درصد روستاها چادر گرفته باشند. روستاهایی وجود دارند که 90 درصدشان از میان رفته است، وضع خیلی نامناسب است.»
به‌گفته این نماینده مجلس: «هلال‌احمر هم بسیار دست‌پاچه عمل کرده است، انگار این بار اول است که چنین اتفاقی در کشور می‌افتاد. هلال احمر آن‌قدر بی‌نظم و تدبیر و بدون مدیریت عمل می‌کند که خود نیاز به ستادی برای رفع مدیریت بحرانش دارد.»
احمد صفری، هم‌چنین از نحوه پوشش خبری صداوسیما انتقاد کرده و گفته است: «صداوسیما به گونه‌ای پوشش می‌دهد که انگار همه چیز برقرار است، رسانه ملی با پوشش خبری ناکارمدش در حق کرمانشاه ظلم و خیانت کرد.»
قاسم جاسمی نماینده دیگر کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: «آب آشامیدنی، آذوقه و مایحتاج اولیه و عمومی هنوز به دست خانواده‌ها نرسیده است.»
او اضافه کرده که امدادرسانی با کندی پیش می‌رود و مردم با مشکل اسکان روبرو هستند و سه شب گذشته را در سرما به سر برده‌اند. به‌گفته این نماینده مجلس، مشکل آب و برق نیز در مناطق زلزله‌زده وجود دارد.

«غلامعلی جعفرزاده» یکی از نمایندگان رشت در مجلس شورای اسلامی، اظهار تاسف کرده است که پس از 39 سال مردم می‌گویند اعتمادی به نهادهای حاکمیت ندارند و خودشان می‌خواهند به مناطق آسیب‌دیده کمک رسانی کنند.
بر اساس آن‌چه از فیلم‌ها و تصاویر پخش شده بر می‌آید کمک‌رسانی مردم بسیار گسترده است؛ اگرچه برخی مسئولان حکومتی برای جلوگیری از این اتحاد و همبستگی مردم برای کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان، حرکت گسترده افراد به‌سوی مناطق زلزله‌زده برای رساندن کمک‌ها را «موجب ایجاد تراکم و شلوغی شده» دانسته و بهانه‌گیری می‌کنند.
با وقوع زلزله اخیر استان کرمانشاه، بحث درباره کیفیت پایین و عدم ایمنی ساختمان‌های «مسکن مهر» بالا گرفته است. گزارشات تصویری از کیفیت پایین و عدم ایمنی در برخی پروژه‌های مسکن مهر را در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

افتتاح بخش جدید بیمارستان خمینی در سال گذشته، با تبلیغات وسیع و بی‌سابقه اتفاق مهمی بود که رسانه‌ها تمام و کمال آن را تحت پوشش خود دادند. بیش از یکصد تخت به این پروژه پانزده میلیون دلاری که تکمیل آن هشت سال طول کشیده بود، افزوده شد تا این بیمارستان به بزرگ‌ترین نمونه در منطقه بدل شود.
اما طی سی ثانیه زلزله یک‌شنبه شب، این بخش تازه ساخت مانند یک قوطی کبریت مچاله شد و فرو ریخت. اما بخش اصلی و قدیمی بیمارستان با چهل سال عمر با کم‌ترین آسیب سرپا ایستاده است.
مجوز ساختمان سازی در حکومت اسلامی ایران، قابل خریدن است و بعضی از ناظران کنترل کیفیت ساخت و ساز زندگی‌شان با رشوه می‌گذرد تا حقوق ماهانه.
زلزله استان کرمانشاه که در ایران تلفات و خسارات به مراتب بیش‌تری از عراق داشته است شاهدی بر این ادعای مردم ایران است که فساد در سازمان‌های دولتی به ساخت ساختمان‌های باسمه‌ای منجر شده و زیر ساخت‌های ایران را تضعیف کرده است. نتیجه این کار، افزایش شدید سوانح صنعتی در سال‌های اخیر بوده است. چندین لوله انتقال گاز منفجر و چند پالایشگاه آتش گرفته است.
امسال ساختمان معروف پلاسکو در مرکز تهران، که از امکانات ایمنی بی‌بهره بود در آتش سوخت و فرو ریخت. یک گزارش دولتی نشان می‌دهد بنیادهای مذهبی مالک ساختمان‌ها به مراقبت‌های لازم فنی بی‌توجی کرده‌اند و سازمان‌های دولتی در انجام بیست و دو دستورالعمل ساختمان‌های ملی کوتاهی کرده‌اند. اما تاکنون هیچ‌کس در این‌باره مجازات نشده است.

سران و مقامات و امام جمعه‌ها و نمایندگان سیدعلی خامنه‌ای سردمدار تبه‌کاران حکومت جهل و جنایت و ترور اسلامی ایران، با موضع‌گیری‌ها و سخنان و عملکردهای خود، همواره بر زخم‌های مردم آسیب‌زده مناطق زلزه‌زده نمک می‌پاشند. گفتن این که زلزله به‌خاطر برگزاری «رفراندوم اقلیم کردستان» است؛ هم بی‌تفاوتی حکومت به فاجعه ناشی از زلزله و هم‌زمان تایید تهدید و سرکوب و کشتار مردم اقلیم کردستان عراق، تنها به «جرم» شرکت در همه‌‌‌پرسی استقلال مناطق خود، توسط ارتش‌ها و پلیس مخفی‌های ترکیه، عراق و ایران و هم‌چنین سپاه قدس حکومت اسلامی ایران و گروه‌های شیعه «حشد شعبی» تحت فرماندهی پاسدار قاسم سلیمانی است. در واقع این سخنان که از دهان آخوندهای مفت‌خور و مرتجع بیرون می‌آید آشکارا بی‌حرمتی و دهن‌کجی به مردم کرد مناطق زلزله‌زده است که بر روی ویرانه‌ها با زار و زجه‌زدن، به‌دنبال بیرون آوردن عزیزان خود از زیر آوار هستند؛ چه باید کرد؟! غیر از بستن این دهن‌ها برای همیشه!
«سازمان مدیریت بحران» وابسته به وزارت کشور، به‌طور رسمی مسئول سازمان‌دهی و هدایت امور کمک‌رسانی در چنین شرایطی است. رییس این سازمان، «اسماعیل نجار»، نام دارد فردی که در دوره احمدی‌نژاد استاندار کرمان بود. در هنگام زلزله کرمان در مقابل خبرنگاران و در جلو دوربین‌های تلویزیونی گفته بود: «منزلی که سه دیوار آن فروریخته بود، دیوار چهارم که عکس احمدی‌نژاد روی آن آویزان بود، سالم باقی ماند. این لطف خداوندی به دلیل خدمات رئیس جمهور به روستائیان کشور است.»
این شخص، در دولت روحانی ارتقا مقام یافت و امروز قرار است امور نجات زلزله‌زدگان را سازمان‌دهی و مدیریت کند!

تلویزیون دولتی حکومت اسلامی ایران، چند صحنه از فیلمی را پخش نمود، که در آن دو تن از مسئولین حکومتی گویا در حال اهداء خون برای مجروحان زلزله‌زده هستند. در همان تکه فیلم دیده می‌شود که اصلا سوزنی در دست آن‌ها فرو نرفته است و خونی هم گرفته نشده است. این صحنه‌سازی عوام‌فریبانه در تبانی با پزشکیار اهداء خون صورت گرفته بود.
خبرگزاری دولتی – امنیتی «تسنیم» عکسی از کاروانی از اتومبیل‌های باری را منتشر کرده است که گویا کمک‌های دولتی را به زلزله‌زدگان می‌رسانند. کاربران شبکه‌های اجتماعی، کشف کرده‌اند که این عکس متعلق به انتظار کامیون‌ها در مرز بازرگان است که یک سال پیش گرفته شده است و امسال با برنامه فتوشاب به شکل کامیون‌های کمک‌رسانی رنگ‌آمیزی شده است.
در نمونه‌ای دیگر، خبرگزاری دولتی مهر روز هفتم آبان از استقرار 800 دستگاه آمبولانس در مسیر حرکت عزاداران اربعین به کربلا، که از استان کرمانشاه می‌گذرد، خبر می‌دهد، دو هفته بعد خبرگزاری دولتی تسنیم از قول استاندار کرمانشاه از کمبود آمبولاس برای انتقال مجروحان زلزله به بیمارستان خبر می‌دهد.
اما همبستگی مردمی با آسیب و مصیبت‌دیدگان استان کرمانشاه بسیار با شکوه و ستودنی است. نباید اجازه داد که حکومت اسلامی فاسد و بی‌کفایت، با به عناوین و توجیهات مختلف، مانع کمک‌رسانی آن‌ها شود.
روحانی، سالم ماندن منازل مسکونی خودساخته از سوی مردم در سرپل ذهاب و فروریختن ساختمان‌های ساخت دولت در این منطقه را نشانه «فساد» دانست. اما روحانی، در عین حال خواستار سپردن امور استقرار موقت و دائمی مردم زلزله‌زده، به بنیاد مسکن شد و افزود که در این زمینه نباید «کارهای موازی» صورت بگیرد. به‌عبارت دیگر ساختمان‌های دولتی و غیردولتی که همین بنیاد در کرمانشاه و سرپس ذهاب ساخته همگی فرو ریخته‌اند انتقاد کرده اما باز همان بیناد را سکان‌دار ادامه این رانت‌خواری و ساز و ساز در این منطقه اعلام کرده است.
او در کرمانشاه نیز در جمع خبرنگاران گفته بود: «وقتی به سرپل ذهاب رفتیم دیدیم که چگونه خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند.»
وحید حقانیان، معاون اجرایی «بیت رهبری حکومت اسلامی ایران» که برای نظارت بر امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده سفر کرده است، به انتقادها از مسکن مهر تاخت و آنها را «شلوغ‌کاری» و «سیاسی‌بازی» خواند.
نماینده ویژه خامنه‌ای، در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، در جمع عده‌ای از بسیجیان مسبب اصلی این انتقادها را اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهوری دانست و گفت: «خدا لعنت کند آقای جهانگیری را که این تخم لق سیاسی را اولین بار گذاشت.»
وحید حقانیان که به «سردار وحید» مشهور است، «دست راست» علی خامنه‌ای محسوب می‌شود. او که از فرماندهان نظامی سابق است، از حامیان محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری پیشین بود.
نماینده ویژه رهبری، در حالی این سخنان را بر زبان آورد که مجتبی نیک‌کردار، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه شنبه 27۲۷ آبان به خبرگزاری «ایلنا» گفته بود که «دو ساختمان مسکن مهر خود مالک در سرپل ذهاب به طور کامل فرو ریخت و 100 نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند.»
در یک فیلمی، یکی از شهروندان زلزله‌زده گزارش می‌دهد که 90 درصد مسکن مهر سرپل ذهاب تخریب شده. عده زیادی زیر آوار مانده‌اند و سربازانی که به محل اعزام شده‌اند از امکانات لازم برخوردار نیستند و با دست خالی کار چندانی از آن‌ها برنمی‌آید. عده‌ای در پی غارت زندگی مردم زلزله‌زده‌اند. شهروندان همت کرده‌اند و تلاش می‌کنند تا آن‌جا که ممکن است به یاری زلزله‌زدگان بشتابند و آن‌هایی را که زیر آوار مانده‌اند نجات دهند.
روشن است که مردم آزاده و حق‌طلب کردستان، با هم‌فکران خود در سراسر ایران و متحدان خود در جهان، دیر و یا زود جواب این ابلهان مرتج حکومت اسلامی را خواهند داد و جامعه نوینی خواهند ساخت که در آن جامعه، هیچ خبری از نابرابری، تبعیض، ستم ملی و جنسی و مذهبی وجود نخواهد داشت.
در چنین وضعیت حساسی، کانون نویسندگان ایران، با انتشار اطلاعیه‌ای، چندین شماره حساب اعلام کرده است که کمک‌های مردمی جمع‌آوری کند و مستقیما به زلزله‌زدگان ارسال گردد. شاید پیام این اقدام کانون، برای مردم آزاده ایران، این باشد که در هر صحنه‌ای حرکت مستقل خود را از حاکمیت سرکوب و سانسور سازمان‌دهی کنند و به نیروی مادی و معنوی مردمی خود اتکا داشته باشند! به قول معروف این کجا و آن کجا؟!
شایان ذکر است که استان کرمانشاه و کردستان، یک عزیز و زبان گویا و یا سخنگوی دردهای خود و هم‌چنین کودکان کار و رنج و کارگران و محرومان و ستم دیدگان جامعه ایران، منجمله کردستان را از دست داد و داغدار و اندوهگین از دست دادن این عزیز خود، یعنی علی‌اشرف درویشان از چهره‌های سرشناس و فعال وهیئت دبیران چند دوره‌ای کانون نویسندگان و به گفته مدیران وزارت ارشاد حکومت، کتاب‌هایش «امنیت ملی و تمامیت ارضی» ایران را به خطر انداخته، باید سانسور گردد، بود که فاجعه زلزله از راه رسید و درد و رنج و غم و اندوه و در عین حال خشم مردم کردستان را از حاکمیت چندین برابر کرد. البته این فجایع انسانی، ربط مسقیمی به همدیگر ندارند و نه همدیگر را از پیش خبر کرده‌اند. اما در این میان، نقش حاکمیتی مورد بحث است که وظیفه دارد در رابطه با مسایل مختلف جامعه از جمله فجایع انسانی، به سرعت به وظایف خود عمل کند!
در میان فیلم‌ها و تصاویر عبوری شهر ساختمان‌های ناامن و بدقواره فرو ریخته «مسکن مهر» است که خودنمایی می‌کند‌. قاتلان خاموشی که به دلیل عدم استحکام در مقایسه با ساختمان‌های شخصی‌ساز دیگر برد تخریبی بسیار بالایی داشتند و بسیاری از اهالی سرپل‌ذهاب زیر همین ساختمان‌ها در آوار مانده‌اند و هنوز اجساد آن‌ها بیرون آورده نشده است‌.
هر بار فاجعه‌ای در ایران روی می‌دهد مردم می‌بینند که نه مسئولان آماده‌اند، نه ماموران و نه حتی رسانه‌ها. همواره تکرار می‌شود: «غافلگیر شدیم.» بلایای طبیعی کسی را خبر نمی‌کند که آماده باشند! وقتی پلاسکو فرو ریخت، سوگواری‌های بزرگی توسط دولت برگزار شد اما تغییری صورت نگرفت و یادشان رفت.
***
زلزله در ساعت 21 و 48 دقیقه شامگاه روز یک‌شنبه 21 آبان ماه در 30 کیلومتری شمال غرب «سرپل ذهاب» و 32 کیلومتری جنوب غرب «حلبچه» در ناحیه مرزی ایران و عراق و در داخل خاک عراق رخ داد. مردم دردمند و رنج‌کشیده منطقه‌ای که هنوز خاطرات حزن‌انگیز و دردناک جنگ ایران و عراق و بمباران شیمایی این منطقه را فراموش نکرده‌اند اینک دچار فاجعه انسانی جدیدی شده‌اند.
در شهر سر پل ذهاب، 60 هزار نفر و در قصر شیرین حدود 30 هزار نفر زندگی می‌کنند و زلزله‌های حلوان و سر پل ذهاب از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه است. زلزله‌های 958 میلادی و 1150 میلادی سرپل‌ذهاب و در سده بیستم زلزله‌ 1967 میلادی با ریش‌تر 7/5 و سال 1983 میلادی با ریش‌تر 1/5 از جمله زلزله‌های تاریخی این منطقه است.
این زلزله را حدود 150 میلیون نفر در ایران و عراق و در هر دو پایتخت حس کردند، به گونه‌ای که با توجه به قدرت ریش‌تر آن، این زلزله در کل کشور عراق، منطقه میان رودان، بخش‌هایی از سوریه، شرق ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس احساس شده است.
بیش‌ترین میزان خسارت به شهرهای استان کرمانشاه در کرند، سرپل‌ذهاب، اسلام‌آباد، قصرشیرین، ثلاث باباجانی و ازگله و روستاهای منتهی به آن وارد شده است‌. در حالی که تا ساعت حدود دو بامداد دوشنبه تعداد کشته شده‌ها در عمق 11 کیلومتری زلزله فقط دو نفر در قصرشیرین اعلام شد، پس از سکوت چند ساعته صبح به یک‌باره اعلام شد حدود 200 کشته از زیر آوارها خارج شده‌اند‌.
در منطقه زلزله زده، جهنمی به پا شده است‌. آب و برق قطع است‌. برخی زنان و مردان زجه‌زنان به‌دنبال یافتن اثری از عزیزان خود لابه‌لای سنگ و سیمان و آجر می‌گردند‌. زنان و مردان کرد این منطقه روی آوارها سراسیم هو با دلهره به این‌سو و آن سو می‌دوند و با نوای سوزناک و غمی عمیق برای ازدست‌رفتگان‌شان نوای دل‌نشینی زمزمه می‌کنند‌. برخی‌ها اعتراض می‌کنند که چرا امداد به کندی پیش می‌رود‌.
با تخریب بیمارستان تازه‌ساز اسلام‌آباد، مجروحان زلزله در حیاط بیمارستان پذیرش شدند. بیمارستان اسلام‌آباد غرب اواخر فروردین ماه امسال توسط وزیر بهداشت و در روزهای نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری روحانی، افتتاح شد که در آن هنگام شائبه‌های تبلیغاتی و افتتاح زودهنگام این بیمارستان به ذهن می‌رسید.
مجید جودی جودی مدیر کل دفتر بازسازی بنیاد مسکن درباره آمار تخریب واحدهای روستایی گفت: در شهرستان کرمانشاه 15 هزار و 500 واحد روستایی و شهری صد در صد تخریب و 15 هزار واحد روستایی و شهری نیاز به بازسازی دارد.
سرپرست اورژانس کشور گفته است که از بیش از هفت هزار مصدوم زلزله، 250 تن برای درمان به تهران منتقل شده‌اند. اما گفته می‌شود اغلب این افراد، عوامل حکومتی بودند که در اولویت گروه‌های نجات حکومتی، قرار گرفته‌اند.
به‌گفته‌ وزیر آموزش و پرورش، 12 دانش‌آموز در زلزله‌ی کرمانشاه جان باخته‌اند و 44 مدرسه تخریب شده است.
روستاها دور از دسترس، جاده‌ها بسته، امکانات ارتباطی قطع شده و بازماندگان و یا داغ‌دیدگان پیر و کودکان، حیرت‌زده هستند. کمبود امکانات، فقدان مدیریت کاردان، کمیته‌های کاغذی و سودجو مقابله با وضعیت بحرانی، و روابط‌ عمومی‌هایی که کاهش درجه بحران در اطلاع‌رسانی و اعلام آمار و ارقام متناقض و متفاوت توسط مقامات حکومتی و…، واقعیت‌های این فاجعه هستند. طبق اظهارات شاهدان عینی در روستاهای ثلاث باباجانی، بیش‌تر این روستاها 100 درصد تخریب شده‌اند، در روستایی 35 خانواری 18 نفر جان‌ باخته‌اند و در روستاهای دیگر از 50 خانوار، تنها 2 خانوار باقی‌ مانده‌اند. آن‌ها، تاکید دارند که مدیریت عملیات امداد بسیار ضعیف است. این در حالی است که هر آن ممکن است ساختمان‌های آسیب‌دیده با یک پس‌لرزه به‌طور کامل فرو بریزند.

هیچ چیزی در مقابل نیروی طبیعت توان ایستادگی ندارد. از این‌رو، نیروی طبیعت می‌تواند صدها و میلیون‌‌ها انسان را به دیار نیستی بفرستد. اما امروز در جوامع مدرن و پیشرفته، این فجایع تا حدودی مهار شده‌اند و تلفات انسانی آن‌ها هم به حداقل رسیده است. به‌علاوه پس از وقوع فاجعه، عمکرد حاکمیت کشور فاجعه‌دیده هم می‌تواند از بروز فجایع دیگر جلوگیری کند و هم می‌تواند به فجایع موجود بیفزاید.
هنگامی که آیت‌الله کله گنده حاکمیت، وقع زلزله را به رفراندوم اقلیم کردستان عراق و یا در زلزله آذربایجان به زنان بی‌حجاب و غیره نسبت می‌دهند و در عین رییس جمهور، اجبارا اقرار می‌کند که «در ساخت‌وساز فساد وجود داشته است.»؛ ساخت و سازی که مستقیما زیر نظر دولت صورت گرفته؛ عملا به آسیب‌دیدگان دهن‌کجی می‌کنند. بر زخم‌هایشان نمک می‌پاشند تا هر چه بیش‌تر زجر بکشند. واقعا آیا جای سران و مقامات و مسئولین ریز و درشت چنین حکومتی بیماران روانی هستند؛ حکومتی که جای واقعی‌اش، گورستان تاریخ نیست؟!
مقامات این حکومت، نه تنها به موقع به داد زلزله زدگان نرسیدند، بلکه با پخش اخبار نادرست و دروغ، سعی کردند ابعاد این فاجعه را بسیار ناچیز نشان دهند.
زلزله اگرچه یک فاجعه طبیعی است اما ابعاد و آثار پیش و پس اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دارد. یعنی اگرچه منشا زلزله در اعماق زمین بوده و به خاطر گریز از پیش‌بینی پذیری دقیق، یکی از مسائل حل نشده علوم زمین است اما مدیریت آن بر روی زمین انجام می‌گیرد و کاهش آثار و تبعات آن جنبه کاملا انسانی و مدیریتی دارد.
اکنون از زلزله مرگ‌بار بم، حدود ۱۴ سال می‌گذرد، کسانی که به این شهر رفته‌اند، هنوز ویرانی و زخم‌های این زلزله که بر پیکر این شهر وارد شده را از نزدیک لمس کرده و مستقیما دیده‌اند. هم‌چنین پس از زلزله آذربایجان، که به‌گفته امام جمعه مشهد علم‌الهدی، عامل این زلزله نیز زنان بدحجاب بودند پس از گذشت چند سال، اقدام چندانی در جهت بازسازی ویرانه‌های این منطقه صورت نگرفته است. اما آن‌چه که عیان و عریان است کمک‌های رسیده از کشورهای مختلف برای زلزله‌زدگان است که در اختیار صلیب سرخ حکومت اسلامی ایران و یا دیگر ارگان‌های آن قرار گرفته است. مردم آسیب‌دیده می‌گویند چنین کمک‌هایی به آن‌ها نرسیده است. به‌عبارت دیگر، این کمک‌ها نیز مانند اموال عمومی جامعه ایران، ملاخور و غارت شده است. یعنی سران و مقامات و مسئولین حکومت اسلامی ایران، عامل این همه فلاکت، بدبختی، فقر، گرانی، استثمار و سرکوب، اختناق و سانسور، شکنجه و کشتار و غارت است. اگر حکومت به وظایف خود از جمله در شهرسازی و ساختمان‌سازی رعایت می‌کرد شاید زلزله و هر واقعه طبیعی رخ داده دیگر در ایران، نمی‌توانست این‌قدر از جامعه قربانی بگیرد و یا در همین زلزه اخیر، ابعاد آن تا این اندازه فاجعه‌بار نبود. ساختمان‌های دولتی مانند بیمارستان و بانک و غیره و برخی خانه‌های مردم که توسط شرکتی دولتی به نام «مسکن مهر» ساخته شده‌اند همه فرو ریخته‌اند در حالی که خانه‌های قدیمی مردم، نسبت به آن ساختمان‌های ظاهرا مدرن و نوساز، کم‌تر آسیب دیده‌اند. روحانی، در سفر خود به کرمانشاه، به این مسئله اقرار کرده اما در عین حال مانند همیشه از دیدگاه دعواهای جناحی به این فاجعه نگاه نگریسته و هم‌چون تبلیغات انتخاباتی ویرانی ساختمان‌های مهر را به دولت احمدی‌نژاد نسبت داده است در حالی که خود پنج سال است رییس دولت کنونی است و در همین مدت نیز مسکن مهر، با حمایت دولت روحانی به فعالیت خود ادامه داده است.
تصور کنید اگر زلزله مناطق کردستان، به‌طور مثال پایتخت ایران، کلانشهر تهران اتفاق بیفتد چه فاجعه عظیمی رخ خواهد داد؟! سال‌هاست که کارشناسان در خطر این فاجعه احتملی هشدار می‌دهند اما کو گوش شنوا! اگر در تهران زلزه‌ای رخ دهد برج‌هایی که به تمامی با وام‌های غیرقابل برگشت و رانت خواری، توسط نورچشمی‌ها حکومتیان از جمله توسط مسکن مهر ساخته شده‌اند، چه خواهد آمد؟!
بنا به گزارشات، از آپارتمان‌های آجری‌رنگ مسکن مهر سر پل ذهاب، تنها ویرانی و خرابه به‌جا مانده است. همان خانه‌هایی که مدیران وزارت راه و شهرسازی هم در دولت احمدی‌نژاد و هم روحانی، بارها جلوی رسانه‌ها و دوربین‌ها خبرنگارها ایستاده و گفتنه‌اند با کیفیت عالی ساخته شده و در مقابل زلزله مقاوم است. از این‌رو، طرفداران آن‌ها، گفته‌اند فیلم‌ها و عکس‌هایی که از ریزش مسکن مهر منتشر شده، فتوشاپ و کار ضدانقلاب است.
مقامات دولتی، همواره گفته‌اند مسکن مهر را صنعتی‌سازی کرده‌اند و با بهترین استانداردها ساخته‌اند، اما زلزله ورزقان در مرداد 1391، آزمون بدی برای مسکن مهر بود. حالا پروژه پرهزینه دولت که گفته می‌شود آبسه تورم سنگینی به جیب تمام مردم ایران تحمیل کرد دوباره در کرمانشاه سر باز کرده است.
در سرپل ذهاب، از مسکن مهر این منطقه تلی از خاک و غبار باقی مانده است و تمام ساکنان آن آپارتمان‌های آجری رنگ «بی‌مهر» را تخلیه کرده‌اند. مسکن مهر سر پل ذهاب فرو ریخته و مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه اعلام کرد که مسکن مهر سر پل ذهاب روی گسل زلزله بوده است!
اما رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفته که واحدهای مسکن مهر کرمانشاه روی گسل قرار نداشته و علت تخریب جدی پایین بودن مقاومت این ساختمان است.

هوا در مناطق روستایی بسیار سردتر است‌. در برآورد حدودی 50 تا 60 درصد شهر سرپل‌ذهاب تخریب شده است‌. هیچ موادغذایی و آب آشامیدنی در اینجا یافت نمی‌شود‌. روستاهای مابین سرپل‌ذهاب تا شهر «ازگله»، بین 50 تا 100 درصد تخریب شده‌اند‌. دو روستای ژاله اولیا و امام عباس اولیا صددرصد تخریب شده‌اند‌. به‌گزارش «جهان‌صنعت»، حداقل پنج روستا در ازگله صددرصد تخریب شده‌اند و در برخی روستاها از پنج تا 22 نفر فقط در یک روستا کشته شده‌اند‌.
در این میان، نیروهای هلال‌احمر به گفته مردم دیرتر وارد امدادرسانی شده‌اند‌. اهالی شهر از نوع و نحوه امدادرسانی هلال‌احمر به شدت گلایه‌مندند‌.
یکی از اهالی منطقه به رسانه‌ها گفته است: وقتی هنوز آب و پتو به مردم تا ابتدای دوشنبه شب نرسیده است، چه‌طور قرار است کل آواربرداری به این سرعت تمام شود؟
چرا وضعیت مدیریت بحران با هر سیل و زلزله بحرانی‌تر از خود بحران می‌شود؟ چرا تا ساعت ۵ عصر حداقل، نباید آب و غذا و پتو به بازماندگان برسد تا کمتر اذیت شوند؟
وضعیت درمانی در این مناطق بسیار نامناسب و اسف‌بار است‌. طبق گزاش رسانه‌ها، کمبود شدید دارو، سرم، تخت و تجهیزات در مناطق زلزله‌زده به وضوح قابل مشاهده است‌. بیمارستان سرپل‌ذهاب در اثر زلزله تخریب شده و بسیاری از بیماران و کادر پزشکی زیر آوار ماندند‌. برخی مصدومان به تهران برای مداوا منتقل شده‌اند. وقتی تا این اندازه، امکانات درمانی این مناطق محروم پایین است، چه‌طور قرار است این میزان مصدوم و زخمی زلزله مداوا شوند؟ در کدام بیمارستان‌ها و کدام شهرها؟ معاون دانشگاه علوم‌پزشکی کرمانشاه با تایید خبر کمبود تجهیزات پزشکی تاکید کرده‌: «مناطق زلزله‌زده به امدادرسانی ستادی نیاز شدیدی دارند.»
مردم مرزنشین سرپل‌ذهاب، که در هشت سال جنگ بیش‌ترین میزان فشار را تاب آوردند و زخم و درد زیادی را تحمل کردند‌. حالا 30 سال پس از جنگ شرایط سرپل‌ذهاب دقیقا شده همان مشابه شرایط و وضعیت جنگ‌.
سئوال این‌جاست که چرا پس از این همه سال، وضعیت امکانات درمانگاهی و بیمارستانی این شهر این‌قدر اسفبار است؟ یعنی حدود سی سال پس از جنگ با «شعار آبادانی این مملکت»، بهبودی مناسبی در زندگی مردم این منطقه، به‌وجود نیامده است. بیش از هفت ریش‌تر زلزله، حتی بیمارستان شهر را تخریب نموده و حتی آن‌قدر امکانات درمانی در کرمانشاه وجود ندارد که به موقع هزاران مصدوم را بتوانند همان جا درمان کنند.
سیدمصطفی مرتضوی، سخن‌گوی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به اقدامات این سازمان در مناطق زلزله‌زده گفت‌: «فعلا با بحث کمبود چادر مواجه نیستیم چراکه هنوز ارزیابی خاصی در این زمینه صورت نگرفته و عدد خاصی اعلام نشده است‌. به محض انجام ارزیابی، چادرهای مورد نیاز به محل فرستاده خواهد شد.»
مردم بیش از همه از این خشمگین هستند که خانه‌های مهرشان با خاک یکی شده و 20 سال دیگر هم باید پول همین تل خاک را بدهند. این‌جا نه غذای کافی هست، نه آب، نه برق، نه چادری برای شب ماندن و نه امید برای این‌که باز فردا را ببینند.

اکثریت روزنامه‌های دولتی و نیمه دولتی ایران، درباره «مدیریت بحران» در حکومت اسلامی ایران با انتشار گزارش‌هایی، تاکید ورزیده‌اند.
به‌گزارش خبرگزاری مهر، در خصوص میزان تلفات و مصدومان عراق نیز عنوان شده است‌ با وجود این‌که کانون زلزله، عراق بوده اما تلفات آن‌ها بسیار کم‌تر از ایران است‌. وزارت بهداشت عراق اعلام کرد در سراسر عراق هفت نفر کشته و 535 تن دیگر زخمی شده‌اند‌.
از نبود امکاناتی که موجب افزایش تلفات در پس حادثه‌ای چون زلزله اخیر می‌شود. آیا باید هم‌چنان در پس حوادث، به یادآوریم که چه خطراتی جان مردم را تهدید می‌کند؟ آیا در صرف بودجه‌ها وقتی با حوادث برمی‌خوریم به یادمان می‌آید که کاش جور دیگر هزینه می‌شد؟
هنگامی که حوادثی هم‌چون زلزله اخیر روی می‌دهد تازه مقامات و مسئولین حکومتی، باز به یادشان می‌آید که در سرزمینی زلزله خیز به‌سر می‌بریم. توصیه و سخنرانی‌های آتشین و آن‌چنانی می‌کنند. اما زود از یاد می‌برند همه وعده و راه‌کارها را. این وظیفه اصلی دولت است که درباره خطرات احتمالی باید آمادگی لازم را داشته باشد و چاره بیندیشند.

خبرگزاری تسنیم روز چهارشنبه 24 آبان، گزارش کرده که حسن روحانی این موضوع را در جلسه هیئت دولت و با اشاره به وقوع زمین‌لرزه در منطقه غرب ایران، به‌ویژه استان کرمانشاه بیان کرده‌است.
روحانی پیشگیری و مقابله با خطرات ناشی از زمین‌لرزه را «وظیفه‌ای همگانی» توصیف کرده و افزود که حدود 30 هزار خانه شهری و روستایی مناطق زلزله‌زده در کرمانشاه، باید بازسازی و ترمیم شود.
او در دیدار از مناطق زلزله‌زده به غرب ایران سفر کرده بود، چنین اقرار می‌کند: «این‌که خانه ساخته خود مردم در منطقه سرپل ذهاب سالم مانده و در مقابل یک ساختمان دولتی فرو ریخته، نشان‌دهنده وقوع فساد در این زمینه است.» او در ادامه افزوده که «مشخص است که در بخش پیمان‌کاری ساخت‌وساز فساد وجود داشته‌است.»

روزنامه قانون روز چهارشنبه طی گزارشی با تیتر «پس‌لرزه‌های تدبیر» در مورد بازدید روز سه‌شنبه 23 آبان ماه حسن روحانی از سرپل ذهاب به شدت دولت دوازدهم و شخص حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داده و او را متهم به «جدا نشدن از گارد امنیتی خود» و «نگاهی از بالا به پایین» به مردم کرد.
این روزنامه می‌نویسد که «حسن روحانی که محل مسکن‌های مهر نابود شده را برای طعنه و کنایه‌زدن به احمدی‌نژاد و سخنرانی انتخاب کرده بود، مانند میتینگ‌های انتخاباتی خود در میان انبوهی از نیروهای امنیتی و نظامی، وعده‌هایی را به زبان آورد و رفت.»
به‌دنبال زمین‌لرزه اخیر و انتشار تصاویری از منازل مسکونی مسکن مهر در سرپل ذهاب در شبکه‌های اجتماعی نیز انتقادهای بسیاری متوجه میزان استقامت این ساختمان‌ها شد.
طرح خانه‌های انبوه و ارزان قیمت مسکن مهر از زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد آغاز شد و در نقاط مختلف ایران اجرا شد.
با آن‌که روابط عمومی راه و شهرسازی کرمانشاه اعلام کرده که هنوز «آمار دقیقی از میزان تلفات مسکن مهر مناطق زلزله‌زده به‌ویژه سرپل‌ذهاب وجود ندارد»، اما گزارش‌های تائیدنشده‌ای مبنی بر این‌که بیش‌تر قربانیان در این خانه‌ها زندگی می‌کردند، منتشر شده ‌است.
در همین رابطه، محمد رضا رضایی، رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه گفت که میزان تخریب واحدهای مسکن مهر در مناطق زلزله‌زده «مایه تاسف» است. او به ایلنا، خبرگزاری کار ایران، گفت: «مدیران مقصر و سهل‌انگار فارغ از این‌که در چه دوره‌ای در حوزه ساخت مسکن مهر تصمیم‌گیر بوده‌اند، باید پاسخگو باشند و به طور قطع باید در مجلس توضیح دهند.»
یک روز پیش از وی، حسن قربانخانی، رییس سازمان نظام مهندسی ایران، اعلام کرد که سازمان نظام مهندسی هیچ نظارتی در ساخت واحدهای مسکن مهر نداشته و هیچ مهندس ناظری هم از سوی این سازمان برای واحدهای مسکن مهر معرفی نشده‌اند.»
پیش از او، اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی نیز بدون ارائه جزئیات گفت که بیش‌تر خانه‌های تخریب شده در زلزله اخیر غرب کشور، متعلق به ساختمان‌های مسکن مهر بوده ‌است.
حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس شورای اسلامی، به خبرگزاری ایلنا گفته که «بیمارستان تخریب شده در اسلام‌آباد غرب به تازگی ساخته و افتتاح شده بود، شاهد بودیم که این بیمارستان در پی وقوع زلزله تخریب شد و این در حالی بود که بیمارستان امام خمینی با وجود قدمتی چندین دهه‌ای خسارتی جدی به خود ندید.»

روزنامه قانون، در تیتر یک شماره چهارشنبه 24 آبان خود، با انتقاد از «انفعال در مديريت بحران» زلزله، نوشته است: «با گذشت سه روز از زلزله دل‌خراش كرمانشاه، به دليل كمبود سرعت امداد رسانی در اين مناطق، بسياری از افراد حتی پتو برای گرم كردن خود ندارند و سرمای هوا و نبود امكانات، افرادی را كه از اين حادثه جان سالم به در برده‌اند، بسيار می‌آزارد.»
این روزنامه با بیان این‌که «بارها و بارها نام ستاد بحران را شنيده‌ايم» نوشته است: جلسات متعدد ستاد بحران خروجی به دنبال نداشته و «امروز شاهديم كه افرادی كه عزيزان و اموال خود را در اين حادثه از دست داده‌اند از نبود امكانات رنج می‌برند و حقوق شهروندی‌شان در معرض نقض قرار گرفته است. ستاد بحرانی كه قرار است زمان بلايای طبيعی به كمک افراد بشتابد، انگار زمان بلايای طبيعی، خود دچار بحران می‌شود.»
روزنامه قانون، هم‌چنین طی گزارشی با تیتر «پس لرزه‌های تدبیر» به‌شدت دولت دوازدهم و شخص حسن روحانی را مورد انتقاد قرار داده و نوشته است: روز سه‌شنبه در شهر زلزله‌زده سرپل ذهاب مردمی كه با شنيدن خبر حضور رييس‌دولت تصور كرده‌بودند از نزديک می‌توانند با او روبه‌رو شوند و مشكلات و دردهای خود را برايش بازگو كنند» به شهرک شیرودی این شهر رفتند اما «ماجرا به گونه‌ای ديگر رقم خورد و حسن‌روحانی كه محل مسكن‌های مهر نابود شده را برای طعنه و كنايه‌زدن به احمدی‌نژاد و سخنرانی انتخاب كرده بود، مانند ميتينگ‌های انتخاباتی خود در ميان انبوهی از نيروهای امنيتی و نظامی، وعده‌هایی را به زبان آورد و رفت.»
این روزنامه با تاکید براین‌که «حسن روحانی در كنار ميراث دولت قبل كه بر سر مردم آوار شده بود از جملات احمدی‎نژاد نيز استفاده كرد و دولت را خادم مردم ناميد» نوشته است: «تصاويری كه از سخنرانی او منتشر شد بازگو كننده نگاهی از بالا به پايين بر ملت بود و خبری از خدمتگزاری نبود» و «حسن روحانی حتی برای سخنرانی و همدردی با مردم نيز از گارد امنيتی خود جدا نشد، در سخنانش از دستگاه‌های مختلف قدردانی كرد كه اين با اعتراض مردم روبه‌رو شد و به عملكرد هلال‌احمر اعتراض فراوانی داشتند.»

روزنامه شرق نیز ضمن چاپ گزارش خبرنگار اعزامی خود به استان کرمانشاه و تاکید براین‌که «كمبود امكانات و ضعف مديريت مشكل اصلی زلزله‌ زدگان» است، نوشته «هرچند امدادرسانی از همان ساعات اولیه آغاز شده‌ است اما مردم از نحوه امدادرسانی گلایه‌مند هستند و تعداد زیادی از آنها هنوز چادر دریافت نکرده‌اند.»
خبرنگار شرق با اشاره به این‌که «کانون اصلی بحران در سرپل‌ذهاب و روستاهای اطراف آن است»، نوشته «وضعیت کلی شهر آسیب‌‌دیده سرپل‌ذهاب نشان می‌دهد هرچند نیروهای امداد تلاش زیادی می‌کنند و از استان‌های معین نیز نیروی کمکی و لوازم اولیه آمده ‌است اما مشکل اصلی در ضعف مدیریت این بحران است. امدادگران هلال‌احمر در بعضی قسمت‌های آسیب‌دیده حضور کم‌رنگی دارند.»
یکی از امدادگران هلال‌احمر در سرپل‌ذهاب به این روزنامه گفته است: «این اولین ماموريتی نیست که می‌آیم. ما برای چنین شرایطی آموزش دیدیم. مشکل اصلی این است که مدیریت چندان دست ما نیست. ضعف شدید مدیریتی وجود دارد و همین امر باعث شده امکاناتی که برای منطقه ارسال شده ‌است، به‌درستی تقسیم نشود؛ ما درگیر یک مدیریت احساسی هستیم» اما «آن‌چه در ابتدا اتفاق افتاد، این بود که عده‌ای چادرها را بین مردمی تقسیم کردند که هرچند آسیب‌ دیده ‌بودند اما آسیب در مورد آنها جدی نبود و منطقه بحران‌زده جایی دیگر بود. باید کمپ‌هایی درست می‌شد و مردم آسیب‌دیده در کمپ‌ها و چادرهایی که برپا کرده‌ بودیم، اسکان داده می‌شدند. اگر این اتفاق می‌افتاد، امکانات به درستی تقسیم می‌شد.»
خبرنگار شرق، با تاکید براین‌که «وضعیت در سرپل ذهاب بحرانی است و مردم به‌شدت عصبی و غمگین هستند»، نوشته است: «در منطقه‌ای که مسکن مهر وجود دارد از هر خانواده چندین نفر جان خود را از دست داده‌اند» و حتی یکی از اهالی گفته است: «همین افرادی که می‌بینید ایستاده‌اند هرکدام چهار، پنج نفر را از دست داده‌اند و اجسادشان بیرون کشیده شده‌ است و منتظر هستند اجساد بقیه بیرون آورده شود.»
این روزنامه، گزارش داده که وضعیت روستاها بسیار بحرانی است و برای نمونه در روستای کانی‌عزیز «700 خانوار این روستا بدون حتی یک امدادگر در وضعیت بسیار بدی به‌سر می‌برند» و روستاییان می گویند که «آب آشامیدنی نداریم. هیچ‌کس به ما سر نزده‌ است. یک نفر آمد ارزیابی کرد و رفت؛ دیگر نه کسی آمد و نه امکاناتی برایمان ارسال شد.» یکی از اهالی روستای ناوه‌فرهه هم به شرق گفته که «اگر به ما کمک نرسد، ممکن است تعدادی از اهالی بر اثر بیماری جان خود را از دست بدهند. فقط جراحت اهالی روستا نیست، احشامی داشتیم که همگی زیر آوار تلف شدند. اگر نتوانیم آن‌ها را دفن کنیم، مریضی در روستا می‌پیچد و نمی‌شود کاری کرد.»

روزنامه جوان هم در گزارشی با تیتر «خیابان‌خوابی زلزله‌زدگان در دمای صفر درجه»، از قول خبرنگار اعزامی خود به سر پل ذهاب، نوشته است: «پس از گذشت دو روز از زلزله مرگ‌بار هنوز خبری از نيروهای امدادی و كمک‌رسانی به اهالی روستاها نيست. اهالی روستاها كه الان سرپناهی ندارند شب‌ها در سرمای زير صفر درجه در فضای باز بدون چادر و پتویی و وسايل گرمازایی شب را به صبح می‎رسانند. همه از مسئولان گله‌مند هستند و حداقل چيزی كه در اين سرمای جان‌سوز درخواست دارند چادر و پتویی است كه با آن سرمای كوهستان را تحمل كنند.»
این خبرنگار، با اشاره به این‌که عصر روز سه‌شنبه و با گذشت دو روز از زلزله در روستاهای امام عباس، تبانی و روستاهای كوی يک اثری از نیروهای امدادی ندیده و تنها در مواردی کمک‌های مردمی به مردم این مناطق شده، به ویرانی گسترده خانه‌ها و تدفین کشته شدگان توسط بازماندگانشان اشاره کرده و حتی نوشته که «زلزله روستای ناوه فره را که تنها 20 دقيقه با شهرستان پل ذهاب فاصله دارد به تلی از خاک تبديل كرده است» اما در اين روستا هم «با وجود نزديكی به شهر تا عصر روز سه‌شنبه خبری از نيروهای امدادی و كمک‌های دولتی نيست.»

روزنامه جامعه فردا، عکس یک خود را به تلاش یکی از زنان زلزله‌زده در روستای ده‎جامی شهرستان دالاهو اختصاص داده که «در حضور کم‎تعداد نیروهای امدادی تلاش می‎کند تا وسایل خانه‎اش را از زیر آوار خارج کند.»
این روزنامه با تیتر «روستا، چالش بازمانده» به مشکلات روستاییان زلزله‎زده» اشاره کرده و نوشته که برای نمونه در روستای ده‎جامی «حدود 10 نفر از نیروهای امدادی، 5 چادر هلال احمر و آب آشامیدنی به این روستا رسیده است اما مردم این روستا هنوز نیازمند غذا، چادر و وسایل گرمایشی هستند.»

روزنامه اعتماد، عکس نوزادی را با تیتر «آوای امید» در صفحه یک خود چاپ کرده و نوشته است: «دومين نوزاد پس از زمين‌لرزه به دنيا آمد.» به نوشته این روزنامه «در شرايطی كه زخم بزرگی به پيكره اجتماعی وارد شده است، تولد يک نوزاد نشانه‌ای از تولد دوباره اين جامعه است. اين تولدها می‌‌توانند به مثابه نماد و سمبل حيات و جريان داشتن زندگی تلقی شوند و برای لحظه‌ای هم كه شده روح اميد را در ميان شهروندان زنده نگه دارند.»

روزنامه همدلی هم عکس یک خود را به همین نوزاد اختصاص داده و با تیتر «تو دیگر فریب نخور» نوشته است: «آوا دختری است که فردای زلزله و در میان فاجعه متولد شد، و ما باید به او چیزهای زیادی بیاموزیم از عبرت و درایت.»
این روزنامه نوشته که «تولد آوا از میان آجرها، سیمان‌ها و فوالدهای فروریخته از قهر زمین و زمانه از نمادی‌ترین تصویرهایی است که عکاس خوش ذوق ایرنا، احمد معینی جم، آن را به ثبت رسانده است.
همدلی خطاب به این نوزاد نوشته است: «بساط سیاست همیشه پهن است و متاع‎ها در آن فراوانند، عدالت، آزادی، مهر، رفاه و… . نمی‎دانم چرا شیرین‌ترین آنها عدالت است. تاریخ کشورت را بخوان، بچرخ و ببین اطرافت را. به هر چرب‎زبانی و مردم‎مداری غیرراستینی فریب مخور.»

تاکنون هر اتفاقی در ایران روی داده است امام جمعه‌ها به‌ویژه حجت‌الاسلام كاظم صديقی، امام جمعه تهران، آیت‌الله احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، این اتفاقات را بی‌شرمانه و وفیحانه به زنان بی‌حجاب نسبت داده‌اند اکنون باید از این آیت‌الله‌های حکومت اسلامی پرسی که آیا عامل زلزله مشهد کیست: امام رضا، امام خامنه‌ای، آیت‌الله علم الهدی و…
آن‌ها در بی‌حرمتی و اهانت‌های چندش‌آور به زنان معروفند، علم الهدی، در سخنان نماز جمعه خود گفته است: وقتی یک زن و دختر جوانی با کشف حجاب و صورت آرایش کرده، سر و گردن خود را در نگاه مردان هرزه گذاشت فساد اخلاقی توسعه پیدا می‌کند و انسانی که می‌خواهد شهوت خود راعملی کند راهی جز آلوده شدن به فساد اقتصادی و اخلاقی ندارد.
امام جمعه مشهد، افزود: اخلاق از آن‌جا فاسد می‌شود که غریزه جنسی و ارضای آن آن‌قدر بی‌بندوبار می‌شود که هر رهگذری در خیابان در مقام ارضای شهوت قرار بگیرد، آن وقت جامعه مهد فساد شده و کلیدواژه آن بی‌حجابی است.

چند سال پیش نیز امام جمعه تهران با طرح یک مسئله «علمی دقیق و حساب» شده، اعلام کرد که زمین لرزه، به‌دلیل بی‌حجابی خانم‌ها روی می‌دهد. حرفی منطقی که تا به‌حال هیچ دانشمندی نتوانسته است آن را کشف کند.
خبرگزاری فارس، نوشت: خطيب نماز جمعه اين هفته تهران ضمن تذكر به برخی بانوان بی‌حجاب و بدحجاب خاطرنشان كرد: بانوان ما بايد بيش‌تر مسائل مربوط به حجاب را رعايت كنند چرا كه بی‌حجابی‌های بانوان موجب لرزش دل جوانان می‌شود و در نهايت غضب خداوند حاصل می‌شود.
حجت‌الاسلام كاظم صديقی خطيب نماز جمعه تهران، به برخی از معضلات اخلاقی جامعه اشاره و با بيان اين‌كه جامعه نيازمند يك انقلاب و حركت فرهنگی است، گفت: متاسفانه گناه در جامعه زياد شده است. گناهان صغيره كه می‌توان به‌طور مثال از بی‌توجهی برخی بانوان به مسائل حجاب و بی‌توجهی برخی مردان نسبت به رعايت اصول اخلاقی، نام برد موجب از بين رفتن روح معنوی در جامعه شده است.
صديقی با بيان اين كه گناهان صغيره در صورت استمرار به گناهان كبيره تبديل می‌شوند، يادآور شد: زلزله‌هايی كه بر اثر گناه حاصل می‌شود راهی جز اين ندارد كه ما به ياد خدا باشيم و به دين پناه ببريم. او افزود: ما بايد برای مقابله با بلاها در پناه دين زندگی كنيم چرا كه حتی اگر زلزله طبيعی در شهر تهران بيايد هيچ كس جز خداوند حريف اين بلاها نخواهد بود.

احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده خامنه‌ای، در سخنانی که در وب‌سایت رسمیاو نیز منتشر شده درباره زلزله اخیر مشهد گفته است: «زلزله‌ای بیش از 6 ریش‌تر در این شهر اتفاق افتاد، تمام در دیوار این شهر را لرزاند و خوشبختانه حتی یک مورد هم خرابی و ویرانی در این شهر نداشت، این جز عنایت خاص امام رضا نبود و حتی ساخت‌وسازهای نامطمئن هم آسیب ندید و این جزو عنایات امام هشتم بود.»
او پیش‌تر مدعی بود برگزاری کنسرت مایه نزول عذاب الهی است، در میان خطبه‌های نماز جمعه دیروز 18 فروردین 1396، مشهد گفته است: «امام رضا افراد آسیب‌دیده را سر سفره خودشان نشاندند و با غذای گرم پذیرایی می‌کنند!! تا انشاءالله یک سروسامانی پیدا کنند.»
نماینده سیدعلی خامنه‌ای، در ادامه سخنان خود به عدم برگزاری کنسرت در مشهد و پیوند دادن آن با زلزله گفت: «عامل دوم این رافت و عنایت خاص امام رضا، حرمت‌داری شما مشهدی‌هاست، شما مشهدی‌ها حرمت امام رضا را حفظ کردید، در حریم مطهر امام هشتم به برخی مفاسد، بی‌بندوباری‌ها و ناهنجاری‌های اخلاقی اجازه توسعه ندادید و مزد و اجر شما این بود که در برابر چنین خطر سامان برانداز، امام رضا به شما کمک کردند و شما را حفظ کردند.»
زلره‌ای با قدرت 1/6 ریش‌تر که به گفته مسئولین حکومت اسلامی در مرکز زلزله برخی روستاها 60 تا 100 درصد تخریب شده‌اند اما به گفته امام جمعه مشهد، بر اثر این زلزله ویرانگر، فقط یک یا دو نفر جان خود را از دست داده و حدود 17 نفر نیز مصدوم شده‌اند. در حالی که در با همین قدرت ریش‌تر زلزله در گذشته آذربایجان شرقی و…، صدها کشته و هزاران مصدوم برجای گذاشته‌اند. یعنی زلزله‌ای به بزرگی 6 ریش‌تر می‌تواند خرابی‌های زیادی را به بار بیاورد. حال در مشهد «مقدس!؟» آیت‌الله احمد علم الهدی حکمرانی می‌کند و هر اتفاقی را به «زنان بی‌حجاب و بدحجاب» و خشم خدایشان ‌حواله می‌دهد اکنون ببینیم در رابطه با این زلزله، چه کسی را مسئول معرفی خواهد کرد!
زلزله 1/6 ریش‌تری در ساعت 30: 10 دقیقه روز 16 فروردین 1386 در عمق 10 کیلومتری زمین، حوالی سفید سنگ در استان خراسان رضوی، در خبرگزاری‌های مختلف خارجی واکنش‌های متعددی داشته است.
در پی وقوع این زلزله در مشهد، تلفن‌های ثابت و همراه مشهد دچار اختلال شد. به‌گزارش تابناک، «لرزش در شهر مشهد و خصوصا ساختمان‌های بلند به‌شدت احساس شده و وقوع پس لرزه‌های پیاپی موجب شده برخی از مردم احساس نگرانی کرده و به خیابان‌ها بروند؛ جمعیتی که در بسیاری از نقاط شهر مقدس مشهد، حتی پیرامون حرم رضوی دیده می‌شود.
گفته می‌شود هم‌زمان با وقوع این زلزله، برخی از اهالی مشهد صدای مهیبی شنیده‌اند.»
نماینده فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: طبق اطلاعاتی که تاکنون از هلال احمر دریافت کرده‌ام خسارت جدی‌ای در شهر «فریمان» و «سفید سنگ» نداشته‌ایم و متاسفانه در یکی از روستاها فریمان یک نفر کشته شده و هم‌چنین یک نفر کشته در روستای بخش رضویه از شهرستان مشهد داشته‌ایم.
او ادامه داد: تخریب در روستاهای کلات منار که جزو توابع بخش رضویه شهر مشهد است و منطقه پایین ولایت نام دارند، زیاد بوده و چیزی در حدود 40 تا 100 درصد منازل و بناها را در روستاهای این منطقه تخریب شده‌اند.

امام جمعه مشهد گفت: آن دسته از مسئولانی که نمی‌توانند معیشت مردم را تامین کنند چرا با مخالفت در راستای مقابله با بی‌حجابی و فساد به فرهنگ مردم ضربه می‌زنند و آن را به نابودی سوق می دهند؟

به‌گزارش خبرنگار مهر، اردیبهشت 1359، آیت‌الله سید احمد علم الهدی در خطبه‌های نماز جمعه، با اشاره به طرح مبارزه با فساد و بدحجابی اظهار کرد: عده‌ای با طرح مبارزه با فساد و بدحجابی مخالفت می‌کنند تا یک مشت لاابالی از آن‌ها رضایت داشته باشند و این طرز فکر برای فرهنگ اسلامی مخرب است.»
او خطاب به مخالفان طرح مبارزه با بدحجابی گفت: «قانون امر به معروف و نهی از منکر با همت این مجلس عزیز و عظیم حزب‌الهی تصویب شد اما عده‌ای جرات نکردند آن را ابلاغ کنند که این کار توسط رییس مجلس صورت گرفت.»
امام جمعه مشهد افزود: «بنده از نیروی انتظامی غیور و دلاور که با کمال قدرت در این عرصه وارد شده است تشکر می کنم زیرا مسئول امنیت اجتماعی نیروی انتظامی است اما باید در این عرصه آیین نامه مدون داشته باشد.»

یوسف طباطبایی امام جمعه اصفهان که به اظهارات جاهلانه و تفکرات افراطی ضد بشری شهرت دارد، همواره با انتقاد شدید از نوع پوشش زنان، بد حجابی را عامل خشک شدن زاینده رود دانسته است.
به‌گزارش رسانه‌های نزدیک به حکومت اسلامی ایران، که این خبر را منتشر کرده‌اند، امام جمعه اصفهان در این‌باره گفته است که در اصفهان وضعیت حجاب بد است. عکس‌هایی به دفتر من رسیده است که زنان در کنار زاینده‌رود خشک مثل اروپا عکس گرفته‌اند همین کارها را می‌کنید رودخانه که خشک شد بالا دست آن هم خشک می شود.
امام جمعه اصفهان، تاکید کرد: «ما اگر گناه ببینیم و فقط نچ نچ کنیم فایده‌ای ندارد، نیروی‌ انتظامی برای امر به معروف و نهی از منکر می‌تواند از بچه‌های حزب‌الهی استفاده کند.»
امام جمعه اصفهان حدود 2 سال پیش بسیجیان را به اسیدپاشی زنان ترغیب کرد. پس از اظهارات او افراد بسیجی و…، سوار بر موتور سیکلت بر روی ده‌ها زنی که در نظر آن‌ها بد حجاب قلمداد می‌شد، اسید می‌پاشیدند که باعث سوزانده شدن اعضای بدن و صورت چندین زن گردید.

دو زمین لرزه کمابیش شدید با ریش‌تر 2/6، روز شنبه 21 مرداد 1391 مناطقی از استان آذرباین شرقی را لرزانده بود که بر اثر این زمین‌لرزه در شهرستان‌های اهر، ورزقان و هریس، 306 نفر کشته و بیش از 5000 نفر مجروح شده بودند. در مجموع 155 هزار نفر دچار حادثه شدند که در اهر 67 هزار نفر، ورزقان 42 هزار نفر، هریس 40 هزار نفر و تبریز شش هزار نفر را در بر می‌گرفت.
در محدوده این زمین‌لرزه‌ها 18 هزار و 618 واحد مسکونی دچار آسیب شده که از این تعداد 5 هزار و 329 واحد به‌طور کامل تخریب شدند. در مجموع 410 روستا دچار تخریب شده و 65 روستا به‌طور کامل از بین رفتند.
رضا بیگی، استان‌دار آذربایجان شرقی، سه روز پس از حادثه در جلسه کارگروه مربوط به مناطق زلزله‌زده که در استانداری آذرباین شرقی تشکیل شده بود گفت: از 580 روستای واقع در سه شهرستان زلزله‌زده واحدهای مسکونی 300 روستا بین 60 تا خسارت دیده‌اند. درست است که زلزله آذربایجان از لحاظ شدت با بم برابری می‌کند ولی به دلیل شرایط منطقه‌ای و فصل کاری روستاییان تلفات جانی کم‌تری داشت. ولی شدت تخریب و آسیب‌های وارده به تاسیسات فراتر از زمین لرزه بم است.

علم‌الهدی: امام جمعه هر شهر امام زاده زنده آن شهر است. امام جمعه مشهد گفت: از آن جایی که مقام معظم رهبری امام است، ائمه جمعه هر شهر در نقش امام‌زاده آن شهر است و بقعه و بارگاه هم همان دستگاه نماز جمعه است، بنابراین شما باید از امام جمعه شهرتان محافظت کنید.‌(20 آبان 1394)

حجت‌الاسلام «رضاسالاری» امام‌جمعه عنبرآباد هم خطاب به مسئولان گفت: «هشدار من در رابطه با فرهنگ اسلامی این است که متوجه باشید در رابطه با فرهنگ آب رفته از جوی را نمی‌شود برگرداند. انقلاب اسلامی ما را از فکر فرهنگ‌فروشی درآورد، حال چرا امروز دغدغه برخی از مسئولان نظام اسلامی برگزاری کنسرت شده و آیا برگزارکردن کنسرت یا روی‌آوردن جوانان ما به اعتیاد مشکل اصلی ماست.»

امام جمعه رامسر هم در خطبه‌های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به برگزاری جشن هفته فرهنگی رامسر و کنسرت‌ها گفت: «نباید در برگزاری جشن‌ها و کنسرت‌ها افراط صورت گیرد.»

حجت‌الاسلام موسوی افزود: «هفته فرهنگی رامسر یکی از برنامه‌های جدیدی است که به‌صورت متوالی برگزار می‌شود و برای معرفی فرهنگ مردم، آداب و رسوم و فرهنگ رامسر مؤثر است نه برای بیان ظرفیت‌ها، زیرا رامسر در جهان دارای آوازه است». پیش از این نیز امام جمعه تنکابن نسبت به برگزاری پی‌درپی کنسرت‌ها در این شهرستان هشدار داده بود.

به‌گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا)، منطقه اصفهان، سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان در مصلی بزرگ اصفهان، گفت: «عکس‌هایی به دفتر من رسیده است که زنان در کنار زاینده‌رود خشک مثل اروپا عکس گرفته‌اند همین کارها را می‌کنید رودخانه که خشک شد بالا دست آن هم خشک می‌شود.»‌(21 خرداد 1395)
امام جمعه اصفهان تصریح کرد: «ما در انقلاب فرهنگی درست عمل نکرده‌ایم، در این چند سال حتی نتوانسته‌ایم دانشگاه را زنانه و مردانه کنیم، این چه انقلاب فرهنگی است که هیچ کار اساسی در آن انجام نشده است.»
طباطبایی‌نژاد با بیان این‌که امر به معروف و نهی از منکر کار فرد خاصی نیست، ادامه داد: «تمام انسان‌ها موظفند و بر آن‌ها واجب است که مردم را به این فریضه الهی دعوت کنند.»

شیخ حسن روحانی، به مناطق زلزله‌زده رفت و در جمع زلزله زدگان سخنانی ایراد کرد. هنگامی که داشت از سپاه و بسیج برای کمک‌رسانی به زلزله زده‌ها تشکر می‌کرد، با اعتراض مردم روبه‌رو شد.
48 ساعت پس از وقوع زلزله در استان کرمانشاه، حسن روحانی برای بازدید از مناطق آسیب‌دیده وارد این منطقه شد و وعده داد که در اسرع وقت نیازهای فوری قربانیان زلزله را برآورده کند. روحانی، حوادث طبیعی نظیر زلزله و توفان را «آزمایش الهی» برای بندگان برای یاری و کمک به هم‌نوعان توصیف کرد؟!
روز سه‌شنبه 23 آبان، حسن روحانی در محاصره موجی از نیروی گارد ویژه ریاست جمهوری از مناطق زلزله‌زده دیدن کرد. بر اساس گزارشات و فیلم‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، مردم زلزله‌زده در اعتراض به کندی کمک‌رسانی و کمبودهای فراوان؛ ضمن محاصره ماشین حامل روحانی با شعار‌های تند و لگد به ماشین او، خشم‌شان را به حاکمیت نشان دادند و خواهان رسیدگی فوری به وضعیت مردم در مناطق زلزله‌زده شدند. اعتراض و فشار تجمع مردم به حدی بود که روحانی نتوانست حتی از ماشین خود پیاده شود. رییس دولت آدم‌کشان، رانت‌خواران و چپاولگران، در محاصره نیروهای ضدشورش همراهش که مدام مردم را تهدید و به عقب می‌راندند، با یاوه‌گویی مجبور به از محل شد.
وب سایت آنا در این مورد نوشت: «روحانی که برای لحظاتی کوتاه به سخنرانی در جمع زلزله‌زدگان پرداخته بود، با شعارهای تند و اعتراض خشمگینانه زلزله‌زدگان مواجه شد؛ زلزله‌زدگان با زبان کردی، علیه دولت شعار می‌دادند و با جملاتی نظیر «مردم گول نمایش شما را نمی‌خورند» و «مردم را فریب ندهید!» خواستار اقدامات جدی‌تر برای کمک به زلزله‌زدگان شدند. خودروی همراهان رییس‌جمهور هم که حامل نوبخت، واعظی، آخوندی، قاضی‌زاده هاشمی و رحمانی فضلی بود، با هجوم مردم مواجه شد، به‌طوری‌که هیچ‌یک از وزرا و مسئولان همراه رییس‌جمهور حتی از خودرو پیاده هم نشدند. مردم زلزله‌زده به شدت از کمبود اقدامات درمانی،‌ نبود چادر و نداشتن آب و غذا شکایت و اعتراض داشتند. خودروی حامل رییس‌جمهور توسط تعدادی زیادی از نیروهای انتظامی و یگان ویژه محاصره شده بود، به‌طوری‌که مردم به هیچ‌وجه امکان جلو آمدن و دیدار با روحانی را نداشتند.»
نقش مستقیم حکومت اسلامی در ابعاد گسترده بلایی طبیعی هم‌چون زلزله و رساندن کمک‌های دولتی به آسیب‌دیگان با تاخیر و و یا حتی غارت کمک‌‌های رسیده توسط عوامل حکومتی، به هیچ وجه قابل پرده پوشی نیست و به همین دلیل برخی مقامات حکومتی هم‌چون به آن اقرار می‌کنند اما به گردن دولت قبل از خود می‌اندازند. مردم شهرهای سرپل ذهاب و فصر شیرین که بیش‌ترین خسارات را دیده‌اند، در وضعیت اسفناکی هستند و خشمناک هستند. چرا که چادرهای وعده داده شده نرسیده، دوا و درمان و آب و گرمایش و غیره کافی نیست. بیمارستان‌ها تحریب شده‌اند و مصدومین در فضایی آزاد با کمک‌های مردمی تحت مداوا و مراقبت قرار می‌گیرند. مردم هنوز بدون چادر و سرپناهی روز و شب خود را در کوچه و خیابان و در سرما سپری می‌کنند. برای کل منطقه‌ای که زلزله آمده است به اعتراف گروه‌های امدادی، فقط 45 آمبولانس فعالیت دارد و هلیکوپترهایی که ظاهرا برای امداد و انتقال مجروهان در منطقه به پرواز درمی‌آیند، مشغول جابه‌حایی مسئولین حکومتی و انتقال نزدیکان آن‌ها به مناطق امن هستند.
در حالی که هزاران شهروند زلزله‌زده حداقل امکانات نظیر غذا و آب و پتو و چادر و سرپناه ندارند؛ حکومت اسلامی، به‌بهانه‌های مختلف از جمله کنترل ترافیک، از کمک‌رسانی مردمی به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه، جلوگیری می‌کند.
سی.ان.ان 26 آبان 1396، در این‌باره نوشت: زلزله‌زدگان ایران فاقد تدارکات پایه می‌باشند آن‌ها در هوای باز می‌خوابند. در حالی که تعدادی در زیر آوار هستند هلال احمر حکومت اسلامی ایران می‌گوید عملیات تجسس و نجات پایان یافته است. معنای آن این است که دیگر بازمانده‌ای که زیر آوارها مانده باشد باقی نمانده و نیاز نیست بروند و مجدداً تلاش کنند که بازمانده‌ها را بیرون بکشند!
بنا‌به گفته رسانه‌های حکومت اسلامی ایران، بیش از 500 روستا آسیب دیده‌اند که برخی از آن‌ها به‌طور کامل از بین رفته‌اند و هزاران هزار نفر آسیب دیده‌اند برآورد هلال احمر این است که احتمالا حدود 70 هزار نفر از این زلزله آسیب دیده‌اند که این عدد می‌تواند تغییر کند. این در حالی است که مردم بیش‌تری برای درخواست کمک نام‌نویسی می‌کنند.
آن‌چه که این تلاش را به واقع سخت می‌کند جغرافیای منطقه است روستاهای دور افتاده و پراکنده‌ای که در سراسر استان کرمانشاه قرار دارند.
ما فیلم‌هایی را روی شبکه‌های اجتماعی از مناطق آسیب دیده مشاهده کرده‌ایم. مردم نومیدانه درخواست هر نوع کمکی اعم از نان و غذا و پتو و چادر می‌کنند. زمستان بسیار سردی است. مردم بسیار ناراحتند و شکایت دارند که کمک‌ها به اندازه کافی انجام نمی‌شوند.
ما از وزیر خارجه ایران جواد ظریف شنیدیم که توئیت کرده بود و کمک سایر کشورها را رد کرده بود.
بسیار سخت است که بتوان برآورد کرد حکومت اسلامی ایران، با پیامدهای این زلزله چگونه برخورد می‌کند با توجه به این‌که به رسانه‌های بین‌المللی امکان دسترسی به مناطق آسیب دیده نمی‌دهد و آن‌چه که می‌گیریم از طریق رسانه‌های دولتی است.

طبق بررسی‌ها و آمارها از 41 حادثه طبیعی ثبت‌شده در جهان، بیش از 30 مورد آن در ایران سابقه وقوع دارند و طبق گزارش پایگاه «داده‌های بین‌المللی بلایای طبیعی» در یک قرن گذشته بالغ بر 200 حادثه طبیعی بزرگ پرخسارت در ایران رخ داده که بیش از 300 ‌هزار کشته و زخمی دربر داشته و حدود نیم‌میلیون ایرانی بی‌‌‌خانمان شده‌اند. پس این زلزله کاملا طبیعی است. فاجعه ساختمان معروف پلاسکو در قلب تهران، نشان داد حکومت اسلامی در زمینه آموزش مدیریت بحران موفق نبوده اما هم‌چنان «مدال طلای» سوگواری را بر گردن شهروندان ایران آویزان کرده است!
زلزله سیلاخور در سال 1288 با ریش‌تر 4/7، 8 هزار کشته و 64 روستای تخریب شده؛
زلزله لار در سال 1339 با ریش‌تر 7/6 و 400 نفر کشته و تخریب 75 درصدی شهر؛
زلزله بوئین زهرا در سال 1341 با ریش‌تر 2/7، 10 هزار نفر کشته؛
زلزله دشت بیاض در سال 1347 با ریش‌تر 4/7 و کشته شدن بیش 10500 نفر و تخریب 61 روستا؛
زلزله قیر در سال 1351 با ریش‌تر 9/6 و هزار نفر کشته؛
زلزله طبس در سال 1357 با ریش‌تر 7/7 و 196 هزار نفر کشته و تخریب 16 روستا؛
زلزله قائن در سال 1358 با ریش‌تر 1/7 و جان باختن 130 نفر؛
زلزله رودبار و منجیل در سال 1367 با ریش‌تر 4/7 و جان باختن 3500 نفر؛
زلزله بم در سال 1382 با قدرت 5/6 ریش‌تر و جان باختن بیش از 40 هزار نفر

این‌ها تنها گوشه‌ای از خاطرات فاجعه‌باری است که در تقویم‌ها به ثبت رسیده‌اند و اینک زلزله 3/7 ریش‌تری کرمانشاه؛ در صفحه تقویم روز یک‌شنبه 21 آبان ماه سال 1396 خورشیدی در حالی زلزله کرمانشاه را به ثبت رسید که خاطرات تلخ زلزله بم، هم‌چنان برای جامعه ایران زنده است. هنوز فراموش نشده است که در زلزله 5/6 ریش‌تری چگونه سقف خانه‌ها فروریخت و جان بیش از 40 هزار شهروند بمی را گرفت.
به اعتقاد محققان این حوزه، کانون زلزله بم در نزدیکی تمرکز جمعیتی قرار داشت و از آن‌جایی که در بامداد رخ داد، موجب افزایش تلفات شده است. ولی از سوی دیگر به باور این محققان، میزان تخریب یک زلزله به عواملی چون عمق، اثر خاک، تراکم جمعیت، میزان آسیب‌‌پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله و عمق زلزله‌ها بستگی دارد.
اکنون با توجه اقلیم خشک و نیمه‌خشک موجود در ایران، مردم برای گذران زندگی در مناطق زلزله زده و به گفته کارشناسان، همواره آب در اولویت انتخاب محل زندگی مردم قرار داشته و از آن‌جایی که آب معمولا در کوهپایه‌ها و دره‌ها یافت می‌شود، از این رو ساخت‌وسازهای روستایی و توسعه و تمرکز شهری و صنعتی در نزدیکی جبهه کوهستان است و معمولا این مناطق در ایران در پهنه‌های گسلی قرار دارند.

کلنگ مسکن مهر در سال 1386 با اختصاص 50 میلیارد تومان بودجه زده شد. قرار بود یک میلیون خانوار ایرانی با تکیه بر این پروژه صاحب‌خانه شوند. احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه در دولت دهم گفته بود که از دو میلیون و 200 هزار واحد مسکن مهر، 110 هزار واحد آن بدون متقاضی است. در همان حال بر اساس آمارهای رسمی دولت در ایران 19 میلیون نفر «بد‌مسکن» هستند که از این میان 10 تا 15 میلیون نفر در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌‌کنند و 8 میلیون نفر هم در بافت قدیمی شهر‌ها به حال خود «رها» شده‌اند.
طرح «مسکن مهر» از سال 1386، با تبلیغات فراوان و با هدف خانه‌دارکردن اقشار فرودست به اجرا درآمد. خبرگزاری مهر هشتم اسفندماه 1395، به نقل از قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن نوشت: «تا کنون یک میلیون و 930 هزار واحد‌(مسکن مهر) در سطح کشور به اتمام رسیده و 270 هزار واحد هم تا پایان دولت یازدهم‌(تابستان 1396) پایان می‌یابد.» البته ناگغته نماند که این خانه‌ها نه مجانی، بلکه با قیمت گزاف و با توجیه وام‌های درازمدت به مردم می‌فروشند نهایت میلیاردها دلار هم از ثروت‌های عمومی جامعه که در اختیار دولت است و هم مردم به جیب مسئولین این نهاد دولتی ریخته می‌شود.
در حالی که بنا اقرار مقامت دولتی، بخش عمده‌ای از این طرح با مشکلاتی روبه‌رو است که نیاز به رسیدگی در دادگاه‌ها دارد و بخشی هم فاقد مشتری هستند.
این طرح در ایران با احتساب خدمات زیربنایی و روبنایی در مجموع 120 هزار میلیارد تومان هزینه در بر داشته است.
تا پیش از زلزله کرمانشاه، عموما جنبه‌های اجتماعی و اقتصادی طرح مسکن مهر توسط مردم زیر سئوال رفته بود. یکی از انتقادهای اصلی به این طرح بنا کردن ساختمان‌ها در مناطق خارج از محدوده‌ خدمات‌رسانی شهرها بود. منتقدان این مجموعه‌ها را به خوابگاه‌هایی تشبیه کرده‌اند که فاقد خدمات رفاهی و حتی انتظامی مکفی برای ساکنان هستند. کارشناسان اقتصادی نیز تزریق حجم عظیم منابع مسکن مهر به اقتصاد را یکی از عوامل رشد افسارگسیخته‌ تورم در دولت تعبیر کرده‌اند.
اما جنبه‌ای که در این میان کم‌تر به آن توجه شده بود، ایمنی ساختمان‌ها بود. هر چند در گذشته هم به‌صورت جسته و گریخته تصاویری از ریزش بخشی از نمای ساختمان‌های مسکن مهر پیش از تحویل به مشتری منتشر شده بود، اما زلزله کرمانشاه تردیدهای جدی درباره ایمنی سازه‌های این طرح ایجاد کرد. آن هم در شرایطی که از عمر اولین ساختمان‌های تحویل‌شده به مشتریان 10 سال هم نمی‌گذرد.
خبرگزاری دانشجویان ایران‌(ایسنا) روز دوشنبه 22 آبان، اظهارات مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه درباره حجم خرابی‌ها و وضعیت امدادرسانی به مناطق زلزله‌زده را منتشر کرد.
مسعود شریفی در بخشی از سخنان خود به ساختمان‌های مسکن مهر در شهر سر پل ذهاب اشاره می‌کند: دو پروژه 500 واحدی و 250 واحدی. به گفته شریفی، پروژه 500 واحدی روی گسل واقع شده بوده و شدت تخریب ارتباطی به کیفیت مصالح و ساخت نداشته است.
این موضوع هم با انتقاد تند کاربران شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شده است. آن‌ها تصویری را دست به دست می‌کنند که در دو سوی آن دو ساختمان به فاصله‌ نزدیک از هم دیده می‌شوند؛ یکی «دولت‌ساز» از مسکن مهر که دیوارهای آن فروریخته‌اند و دیگری «شخصی‌ساز» که در ظاهر سالم به‌نظر می‌رسد.
البته مسکن مهر تنها موردی نیست که پس از زلزله کرمانشاه به شدت به آن انتقاد می‌شود. کاربرانی هستند که از «بهره‌برداری سیاسی از یک فاجعه» انتقاد می‌کنند؛ از این‌که خسارت ناشی از این زلزله به قصور فرد، گروه یا جناح سیاسی خاصی فروکاسته شود.
از نظر برخی کاربران مدیریت بحران و کمبود امکانات در زلزله کرمانشاه نیز خود را به رخ خواهد کشیده است.

اکنون شهروندان آگاه جامعه ایران، به‌ویژه با دیدن عمکردهای غیرانسانی حکومت پس از وقوع بلایای طبیعی، اعتمادشان از دولت و کل حاکمیت سلب می‌شود. آن‌ها می‌دانند کمک‌هایی که از داخل و خارج کشور به ارگان‌های حکومتی داده می‌شود به‌آسیب دیدگان برسانند در میانه راه حیف و میل شده و غارت می‌گردند. به‌همین دلیل، پس از زلزله استان کرمانشاه، نهادهای مردمی زیاید در سراسر ایران شکل گرفته‌اند که مورد اعتماد مردم هستند در نتیجه کمک‌های خود را نه از طریق عوامل و ارگان‌های دولتی، بلکه از طریق نهادهای مردمی هم‌چون کانون نویسندگان ایران به زلزله‌زدگان می‌فرستند.
موج ارسال کمهای مردمی به زلزله زدگان استان کرمانشاه، هم‌چنان در حرکت است. همبستگی وسیع مردم توانسته است تا حدی شرایط اسفبار ناشی از این بلای طبیعی را بهبود بخشد. در این میان، نمونه‌ای که در دو روز گذشته اتفاق افتاد، نشان از همبستگی عمیقی دارد که این روزها در بین مردم کردستان بار دیگر خود را نشان داد. شامگاه پنج‌شنبه 25 آبان ماه، یک دستگاه خودروی باری حامل کمک‌های مردمی که از شهرستان بوکان راهی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه بود؛ در جاده چشمه زرشک جوانرود دچار حادثه شد. در این حادثه، راننده خودرو به نام «ابوبکر معروفی» درگذشت و دو همراه دیگر وی زخمی شدند.
پس از آن‌که «ابوبکر معروفی»، راننده کامیونی که در مسیر کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان دچار حادثه شد و جان‌باخت، شاهد صحنه‌های پر شوری بودیم که یادآور اعتراضات بزرگ در ایران هستند. خروش مردم در مشایعت جنازه ابوبکر معروفی از ثلاث و باوجانی تا جوانرو و کامیاران، از کامیاران تا سنندج، تا دیواندره و سقز و سرانجام در شهر زادگاهش بوکان، به نمایش پرشکوهی از جنبش انقلابی مردم کردستان تبدیل شد. ده‌ها هزار نفر در این مسیر در مراسم قدرشناسی از انسانی که در راه کمک به مردم فاجعه دیده جانش را از دست داده بود، شرکت کردند. حکومتی که شاهد شور و هیجان مردم بود، ابتدا تلاش نمود تا جنازه را با هیلیکوپتر به بوکان منتقل کند، اما اعتراض مردم محل مانع از آن شد. سپس تلاش نمود تا مانع عبور جنازه از داخل شهر سنندج شود، این تلاش نیز با همت مردم روستای «موچش»، خنثی گردید. در شهر سنندج هزاران نفر با سردادن شعار و خواندن سرود از پیکر ابوبکر معروفی استقبال کردند و تا بیرون آن‌را شهر مشایعت نمودند. این حرکت عظیم مردمی در کنار موج گسترده کمک‌های مردم شهر و روستاهای کردستان به زلزله‌زدگان، پدیده نوینی است که نشان از زنده بودن جنبش انقلابی مردم کردستان دارد.
صبح روز جمعه نیز تعدادی زیادی از شهروندان جوانرود در بیمارستان این شهر آماده شده و با حمل پلاکاردهایی درگذشت این راننده فداکار را تسلیت گفتند و در مراسم تشییع جنازه وی حضور پیدا کردند.
در تمام مسیر انتقال راننده متوفی، مردم از کاروان حامل پیکر بی‌جان او استقبال کردند؛ شب گذشته پیکر او به خانواده‌اش در بوکان تحویل داده شد و امروز تشییع جنازه این راننده با حضور پرشور مردم بوکان در حال برگزار شد.

این حکومت، حتی برای جلوگیری از کمک‌رسانی مردم و این‌که مبادا این فاجعه انسانی و خشم مردم به قیام مردمی تبدیل شود بی‌شرمانه اعلام کرده است: «اوضاع در مناطق زلزله‌زده تحت کنترل است.» نیروهای امنیتی و پلیسی حکومت اسلامی در مسیرها مستقر شده‌اند تا به‌بهانه‌های مختلف، جلوی کمک‌های مردمی را بگیرند. حضور فعال مردم در کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان، تضمین واقعی رسیدن کمک‌ها به زلزله‌زدگان و جلوگیری از چپاول و بالاکشیدن حتی همین کمک‌های مردمی است.
اکنون کانون نویسندگان ایران و شورای سراسری تشکل‌های صنفی معلمان، با الام حساب‌های بانکی ویژه زلزله‌زدگان، کاروان کمک‌رسانی راه انداخته‌اند. هم‌چنان مردم آزاده می‌تواند در نهادهای مختلف متحد شوند و کمیته‌های امدادرسانی خود را در ابعاد بزرگ‌تر و سراسری‌تری شکل دهند و تجمعات اعتراضی خود را در اعتراض به این همه بی‌حقوقی، بی‌تامینی و محرومیت مردم و فضای خفقانی که حکومت اسلامی بر جامعه تحمیل کرده، سازمان‌دهی و مدیریت کنیم.
تشکل‌های کارگری و اجتماعی چون سندیکای واحد، اتحادیه آزاد کارگران ایران، سندیکای نیشکر هفته تپه، انجمن‌ها و نهادهای مختلف مردمی در شهرهای مختلف، همگان را به کمک‌رسانی به زلزله‌زدگان فراخوانده‌اند و بسیاری از آن‌ها خود برای این کمک‌رسانی اقدام کرده و دست به کار شده‌اند.

رضا مسلمی از اعضای شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان، در ارتباط با اهداف و عملکرد این کمپین گفت: پس از وقوع حادثه دردناک غرب کشور، فعالان صنفی معلمان تصمیم گرفتند با هدف همیاری و کمک به آسیب‌دیدگان، یک حرکت سراسری را ترتیب دهند.
وی افزود: هدف ما این‌ است که هم در کوتاه مدت و هم در بلندمدت بتوانیم با هم‌یاری فرهنگیان، بخشی از نیازهای مردم داغ‌دیده کرمانشاه را تامین کنیم و وظیفه ملی و انسانی خود را به این ترتیب انجام دهیم.
مسلمی می‌گوید در همین روزهای گذشته معلمان استقبال خوبی از کمپین داشته‌اند و مقدار قابل توجهی کمک‌های نقدی جمع‌آوری شده است و در جهت استمرار این حرکت، از ابتدای ماه، فاز دوم جمع آوری کمک‌ها آغاز خواهد شد.
اسکندر لطفی، عضو دیگر شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان در ارتباط با عملکرد این کمپین گفت: شورا تصمیم دارد با شکل اصولی دادن به کمپین اختصاصی فرهنگیان و تمرکز روی کودکان و دانش‌آموزان در اولویت اول و زنان و کهنسالان در اولویت بعدی وسایل مورد نیاز را با وسواس کافی و به‌صورت مداوم برای آن‌ها ارسال کند
او افزود: این حرکت جمعی، سنگ بنایی است که نیاز به همراهی تک‌تک فعالان صنفی و معلمان دارد که ضمن ارایه راه‌کارها و حضور فیزیکی نمایندگان‌شان در مناطق، برای همیشه جامعه معلمان بتواند به‌عنوان یک بازوی مورد اعتماد و توانمند، بخشی از سازمان‌دهی چنین مسایلی را عهده‌دار باشد.

مهاجران افغانستانی مقیم ایران نیز محموله‌هایی شامل مواد غذایی و دارویی و تجهیزات امدادی به مناطق زلزله‌زده ارسال کردند.

رضا شهابی، آرش صادقی، سعید شیرزاد و زانیار مرادی، از زندانیان سیاسی در زندان رجایی شهر با انتشار نامه‌ای، ضمن ابراز ناراحتی و هم‌دردی با آسیب‌دیدگان زلزله رخ داده در منطقه غرب کشور از تشکلات کارگری و فعالان مدنی خواستند که «با کمک‌های بهداشتی، آموزشی و مددکاری به یاری این قشر زحمت‌کش و آسیب دیده در زلزله 3/7 ریش‌تری بشتابند و تا زمان رفع تمامی نیازهای آنان از هیچ کوششی دریغ نکنند.»

یوسف عمادی، هنرمند محبوس در زندان اوین، در نامه‌ای ضمن اعلام هم‌دردی با زلزله‌زدگان در منطقه غرب کشور، ساز اعلام کرد که جهت کمک به آنان ساز سه تار خود را به حراج خواهد گذاشت.
متن نامه این هنرمند در بند که برای انتشار در اختیار تارنگار حقوق بشر در ایران قرار گرفته است، در پی می‌آید:
«کرمانشاه مهد موسیقی فولکلوریک ایران لرزید و کودکان آن دیار در اوج غنای معنوی، نیازمند یاری ما هستند. سه تار محبوبم، آغازگر نوازندگی‌ام که در میان سازهایم بیش از همه با آن مانوس بوده و تداعی‌کننده تمامی خاطرات کودکی و نو جوانی‌ام است و همیشه با نواختنش از آوار غم رهایی یافته‌ام را به‌عنوان بارزش ترین و تنها سرمایه زندگی‌ام به کودکان مرزنشین و زلزله‌زده آن سرزمین تقدیم می‌نمایم.
تمامی منافع مادی آن را هر چند ناچیز، برای کاستن از آلام این کودکان هم‌وطنمان اختصاص می‌دهم.»
یوسف عمادی، نخستین بار در مهرماه سال 1393 توسط نیروهای اطلاعات سپاه بازداشت و به بند دو-الف زندان اوین منتقل شد. وی پس از دوران بازجویی با قید وثیقه دویست میلیون تومانی از زندان آزاد گشت.
این هنرمند در دادگاه به ریاست قاضی مقیسه به اتهام «توهین به مقدسات» به سه سال حبس تعزیری و سه سال حبس تعلیقی محکوم گشته و از دی‌ماه سال جاری در زندان اوین تحمل حبس می‌کند.
در شهریورماه ۹۵ یوسف عمادی در پرونده جدیدی که از سوی وزارت اطلاعات سپاه برای وی تشکیل شد، به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و دو سال تبعید به بوشهر محکوم گشت.

در چنین حرکت‌هایی، می‌توان مسئله معلمان زندانی، کارگران و دیگری زندانیان سیاسی و اجتماعی را مطرح کرد و خواهان آزادی آن‌ها شد.

در چنین شرایطی، می‌توانیم در تمام شهرها تجمعات اعتراضی خود را در حمایت از زلزله‌زدگان راه بیندازیم و خواستار کمک‌رسانی وسیع به آنان و هم‌چنی پرداخت خسارت به آنانی گردیم که مسکن مهر از آنان کلاه‌برداری کرده است. چرا که اگر حکومت از پایین و توسط مردم تحت فشار قرار نگیرد اقدام جدی در مناطق زلزله‌زده انجام نخواهد داد و نتیجه‌اش ضایعات و آسیب‌های بیش‌تری خواهد بود. کودکانی که اعضای خانواده خود را از دست داده‌اند را باید در پناه خودمان قرار دهیم.
باید به حکومت اسلامی ایران، هشدار جدی دهیم و اعلام کنیم که در قبال جان مردمی که زیر آوار مانده‌اند، مردمی که در این حادثه خانه و کاشانه خود را از دست داده و آواره شده و در گرسنگی و سرما و بی‌درمانی و بی‌تامینی به‌سر می‌برند، مسئول است و باید به وظایف خود انجام دهد!
طبق گزارشات، در رودبار مردم تا یک دهه پس از زلزله در خانه‌های موقت زندگی می‌کردند؛ بمی‌ها به دلیل نابودی زیرساخت‌های اقتصادی در زلزله جزو مقروض‌ترین مردم ایران به شبکه بانکی هستند؛ خانه‌های بازسازی شده ورزقان آذربایجان دوباره ناایمن ساخته شده‌اند
بیش‌تر از 27 ‌سال از زلزله رودبار می‌گذرد، 14 سال از زلزله بم و 5 سال از زلزله ورزقان؛ اما هنوز هم هستند زلزله‌زدگانی که در خانه‌های موقت زندگی در فقر و بی‌تامینی زندگی سختی می‌گذرانند. در بم بعد از 14 ‌سال، هنوز ساخت‌وساز به صورت جسته و گریخته وجود دارد. نابودی کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و زیرساخت‌های اقتصادی در بم باعث شده است که مردم پول کافی برای بازگشت به شرایط قبل از زلزله را نداشته باشند و بمی‌ها حالا یکی از مقروض‌ترین مردمان ایران به‌شبکه بانکی هستند.
مشکل دیگری که بعد از گذشت 27 ‌سال از زلزله در رودبار خودنمایی می‌کند و برای اهالی آزاردهنده است، فرسوده بودن و ناکارآمد بودن تمام شبکه‌های آب و برق است. نماینده رودبار در مجلس با اشاره به این‌که بعد از زلزله ‌سال 69 تمامی تاسیسات موجود منطقه به‌ویژه تاسیسات و منابع آب آشامیدنی و انتقال برق تخریب شد، می‌گوید: بعد از زلزله رودبار، کارهای زیربنایی برای بازسازی زیرساخت‌های آب و برق با تعجیل انجام شد و نگاه توسعه‌ای در آن لحاظ نشد و به همین دلیل حالا تقریبا تمام شبکه‌های آب و برق، ناکارآمد و فرسوده است. به‌اقرار جمالی، حالا بعد از گذشت 27 ‌سال از زلزله رودبار، بسیاری از زیرساخت‌های آب‌رسانی رودبار مشکلات جدی دارد و سال‌هاست که اهالی با این مشکلات دست و پنجه نرم می‌کنند.
***
به‌این ترتیب، حکومت اسلامی ایران، یکی جانی‌ترین و فاسدترین حکومت‌های سرمایه‌داری جهان است. سپتامبر 2017، موسسه غیردولتی «بورگن» که به موضوع مبارزه با فقر در سرتاسر جهان می‌پردازد اعلام کرد که سطح فقر در این در نتیجه فساد دولتی و چنبره طبقه حاکم بر ثروت‌های کشور، به‌شدت بالا رفته است.
براساس آمارها، تنها 5 درصد از جمعیت ایران که شامل رهبر و خانواده او و اطرافیان و وابستگان آن‌ها همه ثروت کشور را در دست دارند و 95 درصد جمعیت کشور در فقر به‌سر می‌برند. موسسه بورگن، ثروت شیخ علی خامنه‌ای را حدود 95 میلیارد دلار برآورد کرد.
بیش از یک سوم جمعیت ایران روی خط زلزله زندگی می‌کنند. به‌خصوص در چهل سال گذشته چهره ‌شهرهای ایران به‌سرعت تغییر کرده است. سودهای فراوانی به جیب کسانی که در بخش ساختمان فعال بوده‌اند، به‌ویژه «مسکن مهر دولتی» سرازیر شده است.
استاد تمام پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی، معتقد است زلزله‌ای به بزرگی 7 ریش‌تر بیش‌تر از یک میلیون تهرانی را از بین می‌برد. او می‌گوید اگر این زلزله در شب اتفاق بیفتد تعداد کشته‌ها 4 میلیون نفر خواهد بود.
با این وجود حکومت اسلامی، به وظایف خود به‌عنوان حاکم مطلق جامعه عمل نمی‌کند، به زیست و زندگی و امنیت شهروندان مطلقا بی‌تفاوت است.
مسلما انتظار از حکومتی که سابقه 40 ساله در سازمان‌دهی و اجرای رعب و وحشت، تبلیغ خرافات اسلامی پوچ و دروغین، سانسور و اختناق، سرکوب و زندان، شکنجه و اعدام، استثمار و غارت دارد بیهوده و عبث و مانند آب در هاون کوبیدن است. باید هرچه زودتر بساط خونین این حکومت، با قدرت جنبش‌های اجتماعی، سیاسی و مردمی برچیده شود و جامعه نوینی توسط همین مردم آزاده و آگاه، با اتکا به معیارها و ارزش‌های انسانی، برابری، آزادی و عدالت‌جویی ساخته شود!
یک‌شنبه بیست و هشتم آبان 1396 – نوزدهم نوامبر 2017

ضمایم:
*لینک فیلم واکنش فیلم؛ واکنش زلزله زدگان به سخنان روحانی:
www.youtube.com/watch?v=ajTKL7e5eiY

*لینک فیلم ادعای علی‌محمد لروند امام جمعه کنگاور درباره زلزله:

*لینک فیلم حجت الاسلام فرحزادی کارشناس برنامه «سمت خدا» در مورد زلزله در صدا و سیما:
این زلزله به‌خاطر برگزاری رفراندوم اقلیم کردستان است که درآن بی‌حرمتی‌های زیادی شد

*علم الهدی امام جمعه مشهد، 7 یولی 2017: دختران و زنان ساپورت‌پوش باعث مشکل اقتصاد هستند:
لینک این فیلم: https://youtu.be/eE6zD6SKVoQ

*اطلاعیه کانون نویسندگان ایران برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی جهت یاری رساندن به زلزله‌زدگان
اطلاعیه
به یاری زلزله‌زدگان استان کرمانشاه بشتابیم
انسان‌های شریف و آزاده، اهالی قلم و فرهنگ!
کانون نویسندگان ایران برای جمع‌آوری کمک‌های نقدی شما عزیزان و تامین بخشی از نیازهای مردم زلزله‌زده غرب کشور حساب بانکی گشوده است:
شماره کارت: 6221061210679934
شماره حساب: 47000538132602
شبا: ir430540107047000538132602
بانک پارسیان به نام: محمدرضا باطنی ، ایرج کابلی و مهابادی‌(رضا خندان)
کانون نویسندگان ایران
25 آبان 1396

Related posts